Här är siffrorna som visar varför Volvo överväger att lägga ner sedan och kombi helt. På varje såld kombi går det 12 SUV:ar. Hittills i år har Volvo bara sålt 26 808 kombibilar – jämfört med 320 774 SUV:ar.
Fram till 2002 var Volvo nästan helt synonymt med kombibilar, och i viss mån sedaner. Volvo var ganska sena på SUV-tåget och nöjd sig länge med att sälja kombibilar i det tuffare Cross Country-utförandet. Men så kom den första SUV:en Volvo XC90 och ställde allt på ända. Den första SUV:en blev en global succé och en av Volvos största ekonomiska framgångar någonsin. Plötsligt sålde Volvos dyraste modell i 100 000-tals exemplar.
Men nästa SUV, Volvo XC60, växte hypen ännu mer. Volvos kommande drag var logiskt, att lansera ännu en SUV, XC40. Och vad blev nästa modell man hittade på? Jo, en SUV, EX30. Inte mycket har gjorts för att förnya kombibilarna, och kanske spelar det ingen roll. Vi bilköpare verkar vara som galna efter SUV:ar.
LÄS MER: Volvo lägger ner älskade Cross Country i Sverige
Hittills i år ha Volvo bara sålt 26 808 kombilar av totalt 395 856 bilar, visar Volvo Cars egen statistik. Försäljningen av V60 och V90 bara fortsätter att gå ner. Sedaner går faktiskt något bättre, S60 och S90 har tillsammans sålt i 48 274 exemplar. Men jämfört med 320 774 SUV:ar är det nästan ingenting.
LÄS MER: Volvo lägger ner älskade Cross Country i Sverige
LÄS MER: Fatalt misstag om Volvo lägger ner kombi
Så många bilar har Volvo sålt av varje modell i år
Modell | Försäljning 2023 | Andel |
C40 | 22256 | 5,62% |
S60 III | 21043 | 5,32% |
S90 | 27231 | 6,88% |
V60 CC II | 4694 | 1,19% |
V60 II | 13816 | 3,49% |
V90 | 4229 | 1,07% |
V90 CC | 4069 | 1,03% |
XC40 | 114129 | 28,83% |
XC60 II | 124231 | 31,38% |
XC90 II | 60158 | 15,20% |
Total | 395856 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter