De raka rören får Singer DLS Turbo att sjunga. Skapad utifrån racerbilen 934/5, med ett yttre som bara kan beskrivas som ultimat ögongodis. Lyssna på det galna ljudet när Goodwood blir fulländat av bilentusiasternas dröm.
Inte ens höbalarna på Goodwood Festival of Speed lyckas dämpa det massiva ljudet från Singer DLS Turbo med 710 hk. Som en modern 935:a har Singer överträffat sig själva, igen. Porschebyggaren har blivit stilbildande genom att skapa extremt påkostade restomods, där 964:an används som grund när de skapar nytolkningar av ikoniska modeller. Gamla Porsche-modeller gifts ihop med modern teknik i ett perfekt paket.
För en månad sedan uppmärksammade Carup den extrema bilen som nu alltså släppts lös på Goodwood. När banan blivit torr på den annars regniga festivalen passar Singer på att ta ett varv i sin senaste skapelse. Hör den kraftigt ombyggda motorn i kombination med de raka rören i Youtube-klippet nedan. Lyssna och njut.
Motorn i nya Singer DLS Turbo är såklart Porsches klassiska 3.8 liters boxersexa, nu upptrimmad till max. Den har dubbla turboaggregat och bilen kan varva till 9000 varv per minut. DLS Turbo drivs av en sexväxlad manuell låda och bilen är bakhjulsdriven. Skulle bilen byggas ryktas det om att priset skulle hamna över 22 miljoner kronor.
Singer DLS Turbo finns i två färgutföranden, den första är Blood Orange för den som vill synas. Är man däremot trött på skrikande färger finns också den mer lågmälda Moët Blanc. Bilen har breddats med enorma kolfiberskärmar och stora luftintag i bakrutan. Banversionen får en enorm bakspoiler, medan gatbilen kommer med en klassisk ankstjärt som direkt tagen från 70-talet. Men det går också att få sin Singer DLS Turbo levererad med två olika utbytbara spoilers.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]