Då är den äntligen här: Volvos första elbil, Polestar 2. Den brittiske journalisten Jonny Smith har som en av de första motorjournalisterna provkört och testat den nya modellen:
– Det här är en bil som på många sätt är bättre än Tesla – och lika rolig att köra som en Jaguar iPace, säger han.
Se hans genomgång av Polestar i videon.
I dagarna visas Polestar 2 upp i olika showrooms i Sverige. Men redan nu har några utvalda journalister fått förmånen att provköra introduktionsmodellen med performance-chassi med Öhlins-dämpare och Brembo-bromsar i kombination med 20 tums hjul.
En av testförarna är den brittiske Youtubern Jonny Smith, och han utropar snabbt:
– Polestar säger att de inte är Volvo, men jag ser ändå den här bilen som Volvo. Och jag tycker inte att det är något fel med det: Volvo är ju bättre än någonsin.
Jonny Smith fortsätter att ösa beröm över elbilen “som är byggd i sann skandinavisk tradition”.
– Man skapat en otroligt snygg, skandinavisk interiör. Alla reglage och informationen på displayen är väldigt logiska, till skillnad från många andra märken. Och jag är fascinerad över allt nytt material, som man inte upplevt i andra bilar. Det känns ändå som premium, säger han.
– Det finns väldigt få knappar, i princip allt gör man via 11-tumsskärmen. Och här märks det att svenskarna influerats av Tesla Model 3..
Polestar 2 har ett nytt Androidsystem med Google-appar för kartor, röststyrning med mera via 11-tumsskärmen mitt i bilen.
– Det gör Polestar till den första bilen i världen som har det nya Androidsystemet. Jag är i grunden skeptisk till allt som ska skötas via mjukvara, men hittills har Polestar klarat allt utmärkt, konstaterar Jonny Smith
Via röststyrning ber han om att få lyssna på en podavsnitt – och Androidsystemet svarar snabbt.
Hur är bilen att köra då? Mycket bra, enligt Jonny.
– Den ser inte speciellt sportig ut, men man får känslan av en racerbil när man trycker på gaspedalen.
– Tesla har erkänt svaga bromsar och är inte lika skön att köra som Polestar. Jag tycker att den här svensken känns mer som Jaguar iPace, och det är ett bra betyg.– Och jag gillar verkligen bilens utseende – den ser dyrare ut än vad du behöver betala för. Den slår Tesla och alla Audi-modeller i design!
Effekten i motorn är 408 hk och vridmomentet är 660 Nm. Det ska ge bilen en acceleration upp till 100 km/h på 4,7 sekunder.
Och genom att jobba på ett delvis nytt sätt med batterierna får Polestar plats med 324 flatcellsbatterier i 27 olika packar som sedan placerats i bilen där de fått bäst plats. Sedan har ett skyddande skal placerats ovanpå. Karossen gifts sedan ihop med batterichassit, som ett legobygge. Batteriet är på 78 KWh och ger bilen en räckvidd enligt WLTP på 50 mil.
– Dra ifrån några mil på de officiella siffrorna beroende på hur du kör och hur kallt det är, men det är en bra räckvidd, säger Jonny Smith.
Priset för introduktionsmodellen med batteri på 78 kWh är 659 000 kronor – det gör att bilen är betydligt dyrare än Tesla Model 3:s instegsmodell Standard Rang som kostar från 549 000 kr. En fyrhjulsdriven Tesla Long Range kostar dock exakt lika mycket som en Polestar.
Maths Nilsson är grundare av Carup.