Premiär för Stockholms nya elektriska superbuss – 29 mil på en laddning

Här är Stockholms första riktiga elbuss. 
Superbussen från BYD börjar rulla på en ny snabblinje mellan Barkarbystaden och Akalla. 
Bussen kommer hela 29 mil på en laddning. 
– Det är en stor dag för kollektivtrafiken i Stockholms län, säger Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL till CarUp.

Här är den nya elektriska superbussen som ska göra Storstockholms lokaltrafik ännu mer miljövänlig. Bussen premiärvisades i ett gemensamt event mellan SL, Nobina och Järfälla kommun. Den 17 augusti börjar den köra på en ny linje mellan Barkarbystaden och Akalla. 

– Det här är ytterligare ett stort steg för hållbart resande. Redan i dag körs alla bussar i Stockholms län på förnybart bränsle, men det här är nästa steg, säger Kristoffer Tamsons. 

Den nya superbussen är tillverkad av kinesiska BYD och har ett batteri på 522 kWh som ger en räckvidd på hela 29 mil. Som en jämförelse har bussen sju gånger mer batterikapacitet än en normal elbil. Bussen laddas dock när den har kört 19 mil. SL och Nobina kommer att ha fyra nya elektriska bussar som trafikerar en ny så kallad BRT-linje. Förkortningen står för Bus Rapid Transit och är ett sätt att köra extra snabb spårliknande trafik med bussar. 

Att Nobina valde en buss från kinesiska BYD beror på att den levde upp till kraven på bästa sätt, och att de svenska busstillverkarna Volvo och Scania saknar gångbara alternativ. Batteriet är tillverkat på ett extra hållbart sätt och saknar konfliktmetallen kobolt helt och hållet. Det är i stället ett Lithium-iron-batteri, som är tyngre än ett vanligt elbilsbatteri. Men i stället hållbarare. 
Om några år kommer elbussar även att börja trafikera innerstaden. Då blir det partikel- och utsläppsfri trafik.
– Det är nästa steg. Vi vill få ut så mycket trafik som möjligt per energienhet, säger Kristoffer Tamsons.