Första historiska Tesla Roadstern – 15 år sedan den kom

Nu har det gått 15 år sedan Tesla levererade den första tillverkade Tesla Roadstern. Den historiska elbilen var den allra första med med litiumjonbatteri och startade Teslas fantastiska resa och förändrade. Men allt var timmar från fiasko – men i sista stund löste sig allt. 

Ett historiskt ögonblick för Tesla och starten på elektrifieringen av bilvärlden inträffade för 15 år sedan, den 1 februari 2008. Då överlämnade de anställda i Teslas i San Carlos den först tillverkade Tesla Roadstern till Elon Musk efter att prototypen visats upp i juli 2006. Men allt höll på att gå åt skogen då bilen som tillverkats av Lotus hade fastnat i tullen, utan batteri. 

Bilen fick köras på en lastbil eventet och i sista stund hann den fram och Elon Musk slapp ett pinsamt fiasko. På bara ett par timmar lyckades Teslas serviceteam montera batteriet och drivenheten i bilen och allt fungerade perfekt när Elon Musk vred om nyckeln.  

Elon Musk tog ett ärevarv Palo Altos University Avenue med fyra prototyper i släptåg. Allt var succé och Tesla fick mycket positiv uppmärksamhet för den första elbilen med lithiumjonbatteri genom tiderna. Roadstern hade en imponerande räckvidd på 393 km, mer än vissa nya elbilar idag. Motorn var en fyrpolig induktionsmotor. Bilen gjorde 0-100 km/h under fyra sekunder och hade en toppfart på 201 km/h. 

Efter bara några veckor lyckades Elon Musk väcka uppmärksamhet med ett blogginlägg på Teslas hemsida där han hyllade Roadstern. Han hade kört bilen varje dag i tre veckor från Bel Air till Hawthorne och tillbaka. Enligt Elon var bilen roligare än alla hans tidigare bilar inklusive McLaren F1 och Porsche 911 Turbo. Det kanske behövdes med tanke på hur dyr bilen var, introduktionsmodellen kostade  98 950 dollar, ungefär 1,4 miljoner kronor i dagens penningvärde och valutakurs. 

Försäljningen gick hyfsat i april 2010 hade över 900 exemplar reserverats. Till slut när modellen lades ner 2012 hade Tesla tillverkat omkring 2500 bilar. Tesla Roadster bygger på en plattform från Lotus som användes till Lotus Elise och Exige. Roadster hade lite längre hjulbas än Lotus och karosspaneler av dyr kolfiber. Karosserna tillverkades av Lotus, medan Tesla monterade dit batterier och elmotor.

Bilen är historisk då den satte bollen i rullning och gav Tesla erfarenhet och resurser för att utveckla Model S, bilen som skulle förändra bilvärlden totalt. 2009 avtäcktes den första prototypen och den första Model S producerades 2012. Än idag har modellen på flera sätt ett övertag mot andra elbilar, vilket bevisas av att Model S både är den snabbast accelererande elbilen och vinner räckviddstester. Dessutom är det numera en särdeles bekväm bil. 

För fem år sedan skickade Elon Musk upp en Tesla Roadster i rymden. Så vi vet vi vet är den där fortfarande och fortsätter sin resa. Den är nu 327 miljoner kilometer från jorden och har åkt fyra miljarder kilometer, sannolikt längre än någon annan bil i världshistorien. 

För drygt fem år sedan visade Tesla upp den andra generationen av Roadster, som sades bli världens snabbaste sportbil. Det är en bil vi fortfarande väntar på. Nyligen sade chefsdesignern Franz Von Holzhausen att bilen inte är prioriterad i år. Kanske kommer den aldrig? 

Nästa Tesla Roadster har inte lämnat prototypstadiet, trots att den visades i slutet av 2018.