Nu har Hansjörg von Gemmingen slagit sitt eget världsrekord. Hans Tesla har nu passerat otroliga 170 000 mil. Det har krävts tre batterier och åtta motorer.
– Batteriet har för närvarande klarat 517 000 km och går bra även i den rådande kylan, säger Hansjörg i vinter.
Åsikterna om Teslas kvalitet går definitivt isär. Häromdagen berättade vi om norrmannen som blivit stämd av Tesla då de inte vill köpa tillbaka hans Model S med lös förarstol. För Hansjörg von Gemmingen i Tyskland har det gått betydligt bättre.
I somras passerade han en miljon miles, motsvarande 160 934 mil. Nu har han kört sin Tesla Model S rekordlånga 170 000 mil. Och bilen bara fortsätter att gå och gå. Han är inne på sitt tredje batteri och åttonde elmotor, men just nu rullar allt på perfekt. Det senaste batteriet har gått 51 700 mil och klarar sig bra i tysk vinterkyla. Tidigare har han funderat på att byta till en Lucid då han var lite missnöjd med att Tesla inte uppvaktat honom efter rekordet, men hur det blir men den saken är oklart.
Hans rekord har dock firats av Teslafans i hela Europa och under hösten fick han en pokal med battericeller för sitt rekord. Hansjörg Gemmingen har kört mer än 20 000 mil per år med Teslan senaste åren. De två batteribytena som gjorts på bilen har gått på Teslas åttaåriga batterigaranti. Det senaste batteriet på 63,1 kWh hade en räckvidd på 340 km när det sattes i bilen, otroligt nog finns 310 km räckvidd fortfarande kvar.
Under sitt rekord har Hansjörg von Gemmingen kört sin Tesla i Sverige, Österrike, Schweiz, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Ungern, Polen, Slovakien, Tjeckien, Belgien, Luxemburg, Nederländerna, Danmark, Finland, Norge, England och Irland med sin Tesla.
Till stora delar har han kunnat köra 170 000 mil utan att betala för laddningen. Det ingår kostnadsfri supercharging hos Tesla till bilen, något han har sparat 100 000-tals kronor på. Han har också laddat med solel vid sin bostad.
Elmotorerna verkar slitas ut fortare batterierna på de gamla Model S-bilarna. Han är nu inne på sin åttonde motor i sin Tesla Model S. Den första motorn höll bra, hela 78 000 mil, men de fyra senaste motorerna har bara klarat omkring 20 000 mil per motor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter