Volvo Cars vände den dystra trenden och ökade igen i september.
Det såldes 49 536 bilar i september, en ökning med 4,5 procent jämfört med samma månad förra året. Efterfrågan är extra stor på laddhybrider och elbilar.
Volvos Recharge-modeller stod för 31,9 procent av försäljningen funder september. Volvo börjar få fart på tillverkningen av elbilar och slog rekord med en helt elektrisk andel på 12,6 procent av försäljningen.
Produktionen ortsatte att påverkas i september av fabriksnedläggningar på grund av Covid-19-utbrott i Kina, såväl som globala störningar i leveranskedjan.
Totalt har Volvo Cars under perioden januari-september sålt 428 987 bilar, ned 19,2 procent jämfört med samma period förra året. Volvo lyfter fram att försäljningen av abonnemang online har ökat med 67 procent jämfört med samma period förra år.
Försäljningen i Europa för september nådde 19 358 bilar, en ökning med 7 procent jämfört med samma månad förra året. Försäljningen av Recharge-bilar stod för 57,9 procent av den totala försäljningen i Europa.
Volvo Cars mest sålda modell för månaden var XC60 med en försäljning av 15 621 bilar (2021: 14 992 enheter), följt av XC40 med 14 497 bilar (2021: 11 986) och XC90 på 7 380 bilar (2021: 8 508 enheter).
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter