Skillnaden i pris på bensin och diesel är rekordstor. Just nu är en liter diesel ungefär sex kronor. Orsaken är den så kallade reduktionsplikten som gör att biodrivmedel blandas i dieseln.
– Biodrivmedel har generellt en högre prislapp än fossila bränslen. Därför kan det bli prisförändringar som slår olika mot bensin och diesel, säger Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige till Privata Affärer.
Den senaste månaden har priset på diesel ökat kraftigt till omkring 26 kronor per liter, samtidigt som bensinen legat relativt stabilt runt 20 kronor per liter. Aldrig tidigare har skillnaden mellan de två drivmedlen varit så stor i Sverige. I juni var skillnaden bara 83 öre.
Till viss del kan det förklaras med att ökade världsmarknadspriser på diesel. Men en större del av förklaringen är att cirka 40 procent biodrivmedel blandas in i dieseln. Och den senaste tiden har priserna på HVO rusat i höjden mer än dieselpriset. Just nu är literpriset för HVO över 31 kronor.
Den 1 oktober kommer priset på bensin och diesel höjas ytterligare. Då upphör den tillfälliga skattesänkningen på 1,31 kronor per liter som infördes 1 maj.
Finansminister Mikael Damberg har bekräftat att den tillfälliga sänkningen inte ska förlängas. Men nu uppger Moderaterna att de vill försöka stoppa höjningen. Genom att sammankalla riksdagen skulle höjningen kunna stoppas. Men det kräver att Vänsterpartiet går med att stötta initiativet.
– Vi utesluter inte det. Jag kommer att samtala med de andra partierna och se vilka vägar som finns. Det är inte rimligt att höja skatten på drivmedel den 1 oktober. Men jag kommer inte att sätta ett datum, säger Elisabeth Svantesson, Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson till TT.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter