Den klassiska 740:n stod övergiven i den svenska skogen. Men efter hela 15 år är nu bilen åter vid liv. Förvandlingen är minst sagt extrem – och bilen har nu visats upp på svensk bilmässa.
– Den blev så sjukt snygg, säger Niklas Larsson.
Volvo 740 kom redan 1984. Idag är modellen en av Sveriges absolut största klassiker i bilväg. Och just detta exemplar har en mycket ovanlig berättelse. I över 15 år stod bilen bortglömd och övergiven i en skog i närheten av Eskilstuna. Det var Roger som var ägare. Nu var det dock skogens träd som tog hand om bilen. Men gänget bakom Youtube-kanalen Vparts vägrade låta Volvon gå i graven.
Vparts hade ett tydligt mål. Volvon skulle inte bara bli körduglig, den skulle också förvandlas till ett fint exemplar som skulle ställas ut på Elmia i Jönköping.
– Sedan ska ta den tillbaka till Roger som vi köpte den av. Frågan är om han ens kommer han att känna igen den, säger Niklas Larsson från Vparts.
Rejäl uppdatering
Den gamla Volvon behövde städas ordentligt. Det blev både allrengöringsmedel och vinylglans. Därefter satte Vparts in mängder med fin gammal lyx i bilen. En klassisk träratt, ett eftertraktat ”PEM-fack” och en mugghållare för kaffet och läsk till långresor. Exteriört fick bilen en ny sportig dekor och stripe längs både framskärmarna och bakskärmarna. Nu var bilen så gott som ny. Men när man inte trodde något kunde bli bättre, dök det absolut bästa upp i sista sekunden.
En kille hörde av sig till Vparts på Instagram. Han hade en helt oanvänd R-sportklädsel som låg kvar i sin originalkartong.
– Den här lilla sista minuten-grejen med R-sportklädsen var sjukt nice. Jag tycker det matchar riktigt bra med träratten och allt som vi gjorde på insidan.



Nu var bilen redo för en 80-mil lång resa till Elmia. Men det är inte enkelt att köra en bil som har stått i skogen i 15 år. Hastighetsmätaren slutade fungera, så de fick titta på varvmätaren i stället för att se hur fort de körde. Dessutom tog hjulen i bakskärmarna. Det gick så långt att teamet var tvungna att kapa bort lite av plåten under resan. Men till slut rullade Vparts in på Elmia. Sedan var det dags för det slutgiltliga målet. Att visa upp bilen för ägaren Roger.
Efter allt slit, alla bilproblem och många nervösa mil var det äntligen dags. Roger blev mållös när han fick se förvandlingen. Senast han såg sin gamla bil höll den på att förstöras mitt ute i skogen.
– Det är inte klokt. Är det samma bil? Helt otroligt, säger Roger och avslutar:
– Nu känner jag igen att det är min bil… 15 år i skogen, nu tillbaka på vägen. Häftigt. Skithäftigt!




Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.





















