Vilken dundersuccé för Koenigsegg! 50 exemplar av retrobilen Koenigsegg CC850 sålde slut på nolltid. På några timmar drog Koenigsegg in 1,9 miljarder kronor.
Nu kommer ytterligare 20 bilar byggas av hyllningsmodellen.
I fredags presenterade Koenigsegg nya retromodellen CC850, en hyllning till legendariska CC8S. Den nya modellen blir världens snabbaste manuellt växlade superbil med sex växlar och 1385 hästkrafter.
En av anledningarna till att lansera bilen var enligt Christian von Koenigsegg att ha något att sälja när telefonen ringer, då de andra modellerna sedan länge är slutsålda.
– Vi inte har haft någon tvåsitsig bil att sälja på flera år och telefonerna ringer. Det här för Koenigsegg tillbaka till rötterna. Vi kände att vi måste lägga till något till sortimentet som har mening och har ett annat syfte och det här för oss tillbaka till rötterna, säger Christian von Koenigsegg.
Nu visar det sig att efterfrågan av den nya bilen överträffade Koeniseggs vildaste drömmar. På några timmar sålde bilen som kostar 38 miljoner kronor plus skatter helt slut. 50 exemplar för 1,9 miljarder kronor beställdes blixtsnabbt av kunderna.
– Vi är glada att kunna meddela att CC850 sålde slut på rekordtid efter förra veckans avslöjande i Monterey, Kalifornien. Uppskattningen och kärleken till CC850 gick långt över våra vildaste förväntningar, uppger Koenigsegg.
Nu har Koenigsegg bestämt sig för att utöka produktionen och tillverka 70 exemplar, och de 20 nya exemplaren lär inte heller stå och samla damm i väntan på köpare i Ängelholm.
– Responsen på CC850 är överväldigande. Att producera ytterligare 20 utöver de planerade 50 CC850 är fortfarande inte ens i närheten av efterfrågan, men det ger oss chansen att ta hänsyn till varumärkeslojalisterna i högre grad, samtidigt som vi välkomnar en liten del av nya ägare, säger Christian von Koenigsegg .
CC850 påminner till stor del om den ursprungliga CC8S, men under skalet kommer tekniken från Jesko. Bilen blir världens snabbaste manuella bil, 1385 hästkrafter, 1385 Newtonmeter och sex växlar. Växellådan bygger på Lightspeed-teknik som i Jesko, men ska ge en mekaniska manuell känsla när du håller i växelspaken. Koenigsegg kallar det KESS, Koenigsegg Engaged Shift System. Det ska till och med gå att göra en burnout.
– Det är uppenbart att vi slog an hos finsmakarna och fansen genom att blanda våra rötter med nytänkande och en tidlös design som skiljer sig från resten. Vi är ödmjuka och tacksamma för responsen och kommer att göra vårt yttersta för att överträffa förväntningarna, säger Christian von Koenigsegg.
Bilen väger inte mer än 1385 kg, så effekten på 1385 hk blir 1:1. Accelerationen med manuell låda blir verkligen något att se fram emot. Leveranserna startar under 2024. Interiören blir väldigt analog, mede en retrokänsla. Växelspaken är gjort i trä och mätarna är gammaldags analoga.
– Som en vacker handgjord maskin, delar sammansatta som i en schweizisk klocka. När du är i manuellt läge kommer du ha en hårt slående känsla av en manuell låda med koppling som på en vanlig bil. Du kan köra iväg mjukt om du är en skicklig förare, säger Christian von Koenigsegg.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter