Manhart förvandlar BMW X5 till en kolfiberdröm. SUV:en blir rena raketen med en V8 på 730 hästkrafter.
BMW X5M Competition är en av de snabbaste SUV:arna redan i standardversion. Men det finns de som tycker att 625 hästkrafter och 750 Newtonmeter inte räcker. Då kan man vända sig till tyska Manhart i Wuppertal som trimmar upp motorn och förädlar karossen med kolfiber.
Genom att göra om mjukvaran till V8:an på 4,4 liter och installera ett avgasrör med 100 millimeters ändrör höjs effekten till 730 hästkrafter. Vridmomentet är i lastbilsklass: 900 Newtonmeter. Det finns dessutom en klaff som gör att katalysatorerna och partikelfiltret kopplas bort, men det är inte tillåtet att använda inom EU.
De exteriöra uppgraderingarna är också tämligen omfattande. X5:an har fått kolfiberhuv med GTR-luftintag, fram- och bakspoiler i kolfiber, kolfiberspeglar, samt även kjolar i det ädla materialet. Den mörka lackeringen kommer med guldränder. Det går även att få interiören uppgraderad med kolfiberpaddlar och rattekrar i dito material.
Fälgarna är ett litet kapitel för sig. De kallas Concave One och kommer i en mattsvart finish. Dimensionen är 10,5×22 tum och däcken är 295/30, runt om. Det går dock att få värre grejer som mäter 11×23 tum med 315/25 ZR23-däck både fram och bak.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter