Koenigsegg kan vara på gång med en ”billigare” superbil genom undermärket Koenigsegg RAW. Konceptbilen RAW visar att nya modellen kan bli tresitsig och få en djärv kilform. I Koenigseggs nya fabrik finns dessutom en ”opportunity space” för hemliga projekt.
– Vi försöker inte följa vad våra konkurrenter gör, utan vi försöker hitta på vår egen, egna filosofier, säger Christian von Koenigsegg i en intervju med Affärsvärlden.
Koenigsegg går från klarhet till klarhet och nu avslöjar Christian von Koenigsegg att 2021 blev ett nytt rekordår för bolaget. Koenigsegg sålde för 708 miljoner kronor och gjorde en vinst på drygt 70 miljoner kronor. De siffrorna bygger på den tidigare Regera-modellen, så med stundande leveranser av Koenigsegg Jesko och Gemera runt hörnet kan ännu bättre tider vänta.
Just nu byggs den nya fabriken för fullt utanför Ängelholm. Nästa år kommer Koenigsegg ha 30 000 kvadratmeter fabriksyta för att kunna bygga den nya fyrsitsiga modellen Gemera. Men fabriken innehåller också en ”Opportunity Space”, som ska användas till nya projekt. Exakt vad är just nu oklart. I en intervju med Affärsvärlden avslöjar Christian von Koenigsegg att alla bilar är slutsålda fyra år framåt.
– Om man måste välja mellan att krympa eller att växa, så väljer jag hellre att växa. De anställda vill få nya utmaningar, marknaden blir större, vi måste hålla efter alla våra kunder och det kommer ut fler och fler bilar även om vi inte växer. Vi har ingen exakt siffra på hur stora vi ska bli, utan hellre växa lite utan att krympa, säger han till AFV.
En helt ny modell skulle kunna vara lösningen för Koenigsegg för att kunna utnyttja den stora efterfrågan. Christian von Koenigsegg har tidigare sagt att styrkan i varumärket har vuxit förbi tillverkningsvolymerna. Enligt uppgifter i flera tidningar den senaste tiden planerar Koenigsegg att sätta en ”billigare” superbil i produktion. Koenigsegg har redan visat upp konceptskisser på RAW, ett undermärke till Koenigsegg.
Bilen är något helt annat än de superbilar som finns på marknaden just nu. Det är en kompakt och kilformad sportbil med inspiration från 1970-talets superbilar som Lamborghini Countach och Lancia Stratos. Det finns ändå plats för tre åkande genom smart disposition av kupén. Föraren sitter i mitten på samma sätt som hos McLaren F1 och Gordon Murray T.50.
För att få plats med tre åkande måste drivlinan vara verkligt kompakt. Troligen använder Koenigsegg sin trecylindriga Tiny Friendly Giant på 600 hästkrafter, eller så bilfri bilen helt elektrisk. Koenigsegg har tidigare avslöjat att det kommer en elbil inom fyra år, samtidigt har de sagt att Koenigsegg RAW ska väga enbart 700 kg och ha 700 hk, vilket utesluter tunga batterier.
– Vi kommer att göra rena elbilar, och kunderna kommer att få välja om man vill köpa en elbil, en hybrid eller rena förbränningsmotorbilar – om vi får göra det för lagstiftarna eftersom det är låg volym, förnyelsebara bränslen och väldigt rena avgaser säger von Koenigsegg till Auto Motor Sport.
Kanske får vi svaret den 2 juli. Då ska Christian von Koenigsegg sommarprata i Sveriges Radio och förutom att berätta om företagets sagolika utveckling bjuds det säkert på en och annan nyhet.
– Jag skall berätta en historia om hur det omöjliga blev möjligt, säger han.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter