Återuppliva bilmärket Saab! Den uppmaningen ger varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, vd för Passionlab.
– Potentialen för Saab är enorm med rätt köpare. Det är ett ett mysterium att ingen gör något av det, säger han till Carup.
Idag firar bilmärket Saab 75-årsjubileum. Den 10 juni 1947 visades den allra första Saaben upp, en svart Saab 92 som idag kallas Ur-Saaben. Jubileet firas i Trollhättan med besök av Saabs sista vd Jan Åke Jonsson och sista ägaren Victor Muller. Idag ägs rätten till bilmärket Saab av försvarskoncernen Saab. Trots att varumärket skulle kunna vara värt många miljarder har de inga planer att på att återuppliva bilmärket Saab.
– I dagsläget finns inga planer på att använda vårt varumärke för biltillverkning. Saab har idag ett starkt globalt varumärke som ledande tillverkare av produkter och lösningar inom försvars- och säkerhetsområdet. Saab kommer att ha representanter på plats den 11e juni när Saab Car museum firar att det är 75 år sedan den första Saabbilen rullades ut. , säger Charlotte Nilsson, media relations manager på Saab till Carup.
Många drömmer om att Saab ska återuppstå från de döda, och ska man tro ledande varumärkesexperter kan det vara tidernas slöseri att låta varumärket ligga oanvänt.
– Saab borde återupplivas. Det finns en enorm potential med rätt köpare. Som varumärke betraktat har det varit starkare än många bilmärken som rullar på ganska bra idag. Saab hade en design- och innovationsaura runt märket som är otroligt spännande och den går att återuppliva, säger Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert och vd för Passionlab.
Flera nya bilmärken har etablerats under de senaste åren, till exempel Polestar, Cupra, Rivian, Lucid och Lynk&Co. Genom att återuppliva bilmärket Saab skulle en investerare kunna spara in många miljarder på marknadsföring. Men det gäller att inte vänta för länge.
– Det är ett mysterium att ingen gör något av Saab. På ett sätt är det värt noll och det krävs naturligtvis stora investeringar för att få det att rulla. Men att etablera ett motsvarande varumärke från scratch handlar om mångmiljardbelopp. Väntar man för länge så finns det ett bäst före datum. Då blir det en nostalgi som flyger över huvudet på folk. Väntar man tio år till är det för sent, säger Niklas Turner Olovzon.
Tror du att en nysatsning skulle kunna lyckas?
– Absolut, Saab hade bara lite otur med timingen och fel ägare. Det kan bli en minst lika stor succé som Mini Cooper. Att inget bolag eller riskkapitalist har försökt förvärva det är konstigt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter