Nya regler: Så straffas bilar utan knappar

Nya regler efter nyår. Så ska bilar utan knappar straffas. 

Nya bilar får allt färre knappar och allt mer av viktiga funktioner flyttas över till skärmarna. Även grundläggande funktioner som att sätta på värmebakrutan eller justera ventilationsgallren flyttas till skärmarna. Men en ny forskningsstudie visar att det ger osäkrare förare. Nästa år kan biltillverkarna dessutom straffas om förarmiljön distraherar föraren. Krocktestinstitutet Euro Ncap kommer ta bort stjärnor från bilmodeller som inte har säkra funktioner för förarna.

I sin bedömning av nya bilar tar de nu hänsyn till hur säker körning bilarna erbjuder. De kommer att utvärdera bilarnas förarmiljö utifrån hur väl vi kan interagera med bilen. Och särskilt titta på vilka knappar som finns.
– Nya utvärderingar av människa-maskin-gränssnittet (HMI) introduceras, där placeringen, tydligheten och användarvänligheten av viktiga kontroller utvärderas – inklusive tillgängligheten av fysiska knappar för vanligt förekommande funktioner, vilket enligt konsumentfeedback kan minska distraktioner, uppger Euro Ncap. 

Bilar som flyttat alla kontroller till skärmarna riskerar att bli av med stjärnor i Euro Ncaps säkerhetstester efter nyår. På bilden syns Tesla Model S som har ytterst få fysiska kontroller.

En del nyare bilmodeller, bland annat Tesla, har fått hård kritik för att dörrhandtagen kan sluta fungera efter en olycka. Nu kommer EuroNcap att införa krav på att eldrivna dörrhandtag fortsätter att fungera efter en kollision. Dessutom måste elbilar kunna kommunicera risken för batteribrand till föraren och varna i tid om bilen är på väg att börja brinna under laddning eller efter en olycka. 

Men de nya krav är fler än så. Euro Ncap ska också undersöka hur bilarnas numera obligatoriska förarövervakning fungerar. Nya bilar måste ha en trötthetsvarnare. Men många upplever att den piper och plingar så fort man vrider på huvudet eller gäspar. De här systemen kommer Euro Ncap att utvärdera. 

Volkswagen är en av de tillverkare som börjat ta tillbaka fysiska knappar. Det här är nya elbilen VW ID. Cross om snart lanseras. Foto: VW

– För att uppnå högsta betyg måste fordon inte bara använda kontinuerlig ögon- och huvudspårning utan också koppla information om förarens tillstånd till känsligheten hos förarassistanssystemen. Ytterligare poäng kommer att ges till tekniker som kan identifiera tecken på drog- eller alkoholberoende och de som säkert kan få fordonet att stanna om föraren slutar reagera, uppger Euro Ncap. 

De kommer även granska hur bra bilarna är på att upptäcka om säkerhetsbältena används korrekt. Nya bilar har dessutom system med hastighetsvarnare. EuroNcap ska nu granska om bilarna ger rätt hastighetsgräns under verklig körning, något många bilmärken haft stora problem med. 

Utöver det ska de också undersöka hur bra bilarna är på att undvika krockar genom olika ingripanden från förarassistansen. Dessutom krocktestar de med fler krockdockar för att se hur barn och äldre passagerare klarar sig i en olycka. 

– Euro Ncap fortsätter att främja säkerhetsstandarder inom alla aspekter av fordonsdesign, och 2026 års protokoll förkroppsligar detta åtagande genom att uppmuntra tillverkare att anta och förbättra livräddande teknik. Det avsedda resultatet är förbättrat skydd för fordonspassagerare och alla trafikanter genom effektivare förarassistans, robust olycksförebyggande åtgärder, förbättrat krockskydd och förbättrad hantering efter olyckor, säger Dr. Michiel van Ratingen, generalsekreterare Euro NCAP.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt