Michelin vill förändra däcken till din bil med ny smart teknik. En helt ny AI-sensor i däcket ska skapa tänkande däck som ger dig data i realtid i en app.
– Det visar hur vår expertis inom däckfysik och modellering omvandlar komplex data till tydliga, förutsägande insikter, säger Ali Rezgui, vice vd för Michelin Tire Digital Twin.
Däcktillverkaren Michelin kommer visa upp sin nya däckteknik på CES-mässan i Las Vegas i januari. Snart kommer däcken bli betydligt mer datoriserade än tidigare. Med hjälp av nya sensorer i däcket och AI kommer Michelin att kunna ge helt nya insikter om slitaget och vad som händer inne i däcket.
Michelins nya system kallas för SmartLoad och SmartWear ska analysera bromsintensitet, fordonslast, kurvtagningskrafter och ge korrekta insikter i ett fordons däcks skick. Michelin siktar på att ersätta TPMS-sensorerna. De uppskattar att systemet som håller koll på däckets slitage och andra parametrar ska kunna spara nästan 15 miljarder kronor för bilägare fram till 2030.
Sensorerna i däcket jobbar tillsammans med ett AI-system som heter Sonatus Collector och som ska vara mycket lätt att konfigurera.
– Dessa lösningar hjälper biltillverkare och fordonsflottor att förlänga däckens livslängd, förbättra säkerheten, minska kostnaderna och stödja hållbar mobilitet, säger Ali Rezgui, vice vd för Michelin Tire Digital Twin.
Systemet kommer även att kunna användas på äldre bilar, då det jobbar med ett eget system, utanför bilens datorer. På CES-mässan visar Michelin upp det på en Ford Bronco från 1970. Bilägaren får tillgång till en app som heter MyTires där de kan hålla koll på hur däcken mår.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















