När Teslas elektriska dörrhandtag slutat fungera efter krasch har människor blivit instängda. Nu kopplas minst 15 dödsolyckor till problemet i en ny granskning.
Minst 15 människor har dött i olyckor där dörrarna i Teslas bilar inte gått att öppna efter kraschen. Det visar en genomgång som nyhetsbyrån Bloomberg har gjort, efter att under flera år ha tagit emot vittnesmål, anmälningar och rättsprocesser om bilar där eldrivna dörrhandtag slutat fungera i kritiska lägen.
Problemen har rapporterats länge, men först nu finns en samlad bild av hur allvarliga konsekvenserna kan bli. I sin granskning har Bloomberg identifierat minst 15 dödsolyckor där personer blivit instängda i sina Teslor efter en krasch, ofta i samband med brand. I flera fall har dörrarna inte gått att öppna vare sig från insidan eller utsidan. Trots att människor utanför försökt hjälpa till.

Så sent som i december inträffade ett uppmärksammat fall i USA där en polis i Virginia tvingades slå sönder rutan på en brinnande Tesla Model Y för att få ut föraren. Händelsen filmades av polisens egen kamera och visar hur dörrarna slutade fungera efter kraschen, något som fördröjde räddningsinsatsen. Just sådana situationer har blivit återkommande i rapporteringen.
I Sverige har Carup tidigare skrivit om flera dödsolyckor med samma gemensamma nämnare. En av de mest omskakande inträffade i Tyskland, där två nioåriga barn och en 43-årig man omkom när deras Tesla började brinna efter en kollision. Vittnen på plats försökte öppna dörrarna, men handtagen gick inte att använda.
Bakgrunden är hur Teslas dörrsystem är konstruerat. Bilarna har två separata batterier. Ett högvoltsbatteri som driver bilen framåt och ett lågvoltsbatteri som styr bland annat fönster, lås och dörrar. Om lågvoltsbatteriet slås ut vid en krasch kan dörrarna sluta fungera helt. De invändiga knappar som normalt öppnar dörrarna blir då obrukbara.
Tesla har visserligen utrustat framdörrarna med manuella nödöppningar men de är inte alltid tydligt markerade. För passagerare i baksätet är situationen ännu mer problematisk. Där kan nödöppningarna sitta gömda under mattor, bakom högtalargaller eller plastpaneler beroende på modell. Vissa versioner av Model 3 och Model Y saknar dessutom manuella öppningar för bakdörrarna helt.

Efter den ökade uppmärksamheten har Tesla nu börjat lyfta fram nya säkerhetsfunktioner. På en ny informationssida skriver bolaget att bilarna vid en allvarlig kollision automatiskt ska låsa upp dörrarna, slå på varningsblinkers och kontakta räddningstjänst. Men i det finstilta framgår att funktionerna inte finns i alla bilar eller på alla marknader, och det är oklart om äldre bilar får dem via mjukvaruuppdateringar eller om de bara gäller nyproducerade fordon.
Samtidigt har den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration inlett en utredning av dörrarna på Tesla Model Y. De ska avgöra om konstruktionen för företagets mest sålda modell kan vara defekt. Tesla har inte velat svara på frågor om hur många elbilar som faktiskt omfattas eller om problemen går att lösa fullt ut i efterhand.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















