Här är elbilarna som klarar sig bäst och sämst i besiktningen. Nya siffror visar att Sveriges populäraste elbil hade fem gånger fler fel än den bästa elbilen.
Elbilar dominerar nybilsförsäljningen i Sverige. Tiotusentals rullar redan på vägarna och många av dem är samma modeller som nu synas i den senaste tyska besiktningsrapporten från TÜV som är Tysklands motsvarighet till svensk bilbesiktning. Rapporten bygger på bilarnas första huvudbesiktning efter två till tre år i trafik. Och Sveriges populäraste elbil visar sig inte bara vara sämst bland elbilar. Utan sämst bland av samtliga 110 bilmodeller.
Organisationen sammanställer varje år statistik från miljontals obligatoriska kontroller som bilar måste genomgå efter två till tre år. Fokus ligger på trafiksäkerhet med kontroll av bland annat bromsar, belysning, styrning och hjulupphängning. I årets rapport ingår 18 elbilsmodeller och flera av dem är också Sveriges mest registrerade elbilar. På listan finns bland annat Tesla Model Y, Tesla Model 3, Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.3, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron.

Sett till besiktningsutfallet är Mini Cooper SE rapportens tydliga vinnare, enligt siffrorna från TÜV som Autobild presenterar. Den har lägst andel allvarliga fel av samtliga elbilar i granskningen. Problemområden som ofta dyker upp tidigt på elbilar – som bromsskivor och hjulupphängning – fungerar här utan större anmärkningar. Trots begränsad räckvidd och äldre laddteknik visar Mini att konstruktionen håller ihop väl över tid.
Bland de stora och vanliga familjebilarna klarar sig Audi Q4 e-tron bäst. Den placerar sig högt i listan med låg andel underkända bilar vid första besiktningen. Även Volkswagen ID.3 och ID.4, som hör till de mest sålda elbilarna i Sverige, hamnar kring genomsnittet. Samtidigt syns ett återkommande mönster.Bromsarna får ofta anmärkningar, något som kopplas till elbilars regenerering där bromsarna används mer sällan.

Skoda Enyaq som också är en vanlig syn på svenska vägar får ett mer blandat betyg. Flera delar fungerar bra, men besiktningsresultaten visar att nästan var tionde bil underkänns på grund av bristande bromsverkan. Det är en betydligt högre andel än snittet och sticker ut negativt i sammanhanget. Enyaq är bland de allra sämsta elbilarna på hela listan. Men det finns modeller som är ännu värre.
Allra sämst klarar sig dock Tesla Model Y. Det är Sveriges mest registrerade elbil med nästan 50 000 registrerade som rullar i trafik. Men också den elbil som har flest allvarliga fel i hela TÜV-rapporten. Hela 17,3 procent underkänns vid första besiktningen, jämfört med ett snitt på 6,5 procent. Vanliga problem gäller belysning fram, bromsskivor och hjulupphängning.
Resultatet innebär att Tesla Model Y hamnar på sistaplats av samtliga 110 bilmodeller i hela rankingen, inte bara bland elbilar, skriver Autobild. Även Tesla Model 3 som är Sveriges tredje vanligaste elbil hamnar långt ner med drygt 13 procent allvarliga fel. Det innebär att två av de mest vanliga elbilarna på svenska vägar samtidigt tillhör de sämsta när det gäller besiktningsutfall.
Så klarade sig 18 elbilar i Tyskland i första besiktningen
| Elbil | Andel med allvarliga fel (%) | Genomsnittlig körsträcka (km) | Placering (av totalt 110 modeller) |
|---|---|---|---|
| Mini Cooper SE | 3,5 | 27 000 | 6 |
| Audi Q4 e-tron | 4,0 | 42 000 | 8 |
| Fiat 500e | 4,2 | 26 000 | 11 |
| BMW i3 | 4,6 | 28 000 | 23 |
| Renault Twingo Z.E. | 4,6 | 25 000 | 23 |
| Hyundai Kona Electric | 4,8 | 37 000 | 29 |
| Hyundai Ioniq 5 | 4,9 | 46 000 | 32 |
| VW ID.3 | 5,5 | 35 000 | 44 |
| VW ID.4 / ID.5 | 6,1 | 47 000 | 55 |
| VW e-Up | 6,9 | 29 000 | 72 |
| Peugeot e-208 | 7,0 | 35 000 | 76 |
| Renault Zoe | 8,1 | 32 000 | 85 |
| Opel Corsa-e | 8,4 | 30 000 | 88 |
| Opel Mokka-e | 8,6 | 26 000 | 92 |
| Skoda Enyaq | 9,1 | 51 000 | 93 |
| Dacia Spring | 13,0 | 26 000 | 107 |
| Tesla Model 3 | 13,1 | 56 000 | 108 |
| Tesla Model Y | 17,3 | 55 000 | 110 |
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















