Snart kan däckbuller vara ett minne blott. Tyska ZF visar ny revolutionerande teknik som minskar oljudet.
– Vi sätter nya standarder för komfort, säger Peter Holdmann, medlem i ZF:s styrelse.
Ljudet som uppstår när däck kommer i kontakt med vägbanan kan vara en av de mest irriterande sakerna för en bilförare. Det är dessutom inte bara föraren och passagerarna som störs av bullret, även omgivningen påverkas av oljudet. För elbilsägare är däckbullret extra tydligt. När det knappt finns något motorljud får ljudet från däcken större betydelse. Snart kan dock däckbullret försvinna helt. Bildelsgiganten ZF visar nu upp en ny teknik som trollar bort oljudet på ett nästan magiskt sätt.
Ingenjörerna från ZF presenterar nu sin helt nya aktiva brusreduceringsfunktion som ska motverka däckbuller. Tekniken utnyttjar befintlig hårdvara utan att något nytt dämpningsmaterial eller akustisk utrustning krävs. ZF:s lösning är alltså en mjukvarubaserad funktion som är baserad på företagets Smart Chassis Sensor, vars inbyggda accelerometer noggrant övervakar vibrationer som överförs från däcken till karossen genom chassit.


I mjukvaran inkluderas en egenutvecklad algoritm som analyserar vibrationsdata och identifierar karakteristiska akustiska mönster för däckbuller. När denna analys är klar genereras en omvänd signal som matas ut av ventilerna i dämpningssystemet. På detta sätt används dämparens små rörelser för att specifikt minska bullerstörningar utan att påverka den faktiska dämpningsprestandan.
Systemet ska reducera bulleroljudet på mer än tre decibel till en början och i framtiden hoppas företaget att oljudet bullerreduceringen ökas till tio decibel. Den nya tekniken kommer att kunna anpassas till olika typer av bilmodeller och ZF planerar att visa upp mer av tekniken redan nästa år vid Consumer Electronics Show (CES). Idag levererar ZF cirka 40 procent av semiaktiva dämpare globalt, vilket positionerar företaget som marknadsledare i denna kategori.
– Aktiv brusreducering är ett utmärkt exempel på hur vi använder smarta algoritmer för att göra ZF-komponenter ännu effektivare, säger Peter Holdmann, medlem i ZF:s styrelse.
ZF planerar att serieproducera den aktiva brusreduceringen 2028 och hoppas i framtiden att funktionen även kommer kunna användas till andra dämpningssystem och för att reducera bromsgnissel.
– Målet för oss är tydligt: mekatroniska ställdon som effektivt kan minska både eget och externt buller med hjälp av programvara, säger Holdmann.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















