Jättebråket – om Sveriges dyraste tunnel någonsin

Storbråk om Sveriges genom tiderna dyraste tunnel. Västlänken kommer att avgöras i domstol. Trafikverket och byggbolaget stämmer varandra i bitter fejd.
– Ibland kommer man inte överens och måste gå skilda vägar, säger Tove Stål, presschef hos NCC. 

Under Göteborg byggs Sveriges dyraste tunnel någonsin. Västlänken på sex kilometer under bland annat Mölndalsån kommer att kosta hela 56 miljarder. Prognosen är att den ska öppna om fem år. Samtidigt har det blossat upp en jättekonflikt.
– Nu är tålamodet och förtroendet slut. Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade. När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent känner vi oss lurade, säger Patrik Guné, verksamhetschef för stora projekt hos Trafikverket. 

Myndigheten menade att kostnaderna ökade med fem miljoner kronor om dagen. Till slut blev de arga och krävde ett svar av NCC. Enligt dem är kostnadsökningen helt naturlig. Ett utslag av oförutsedda händelser. 
– Man har inte alltid kännedom om vad som finns i marken. Ofta behöver man justera uppdraget i takt med att det fortsätter. I just etapp Korsvägen har man till exempel drabbats av en miljödom som gör att man inte får arbeta eller bullra som man planerat från början, säger Tove Ståhl på NCC.

Bild: Trafikverket

 Trafikverket höll inte med om den saken. I september bröt de avtalet och sedan lämnade man in en stämningsansökan på 1,35 miljarder kronor till tingsrätten. Nu svarar NCC med att i sin tur stämma Trafikverket.
– Trafikverkets hävning är ett allvarligt avtalsbrott och vi riktar nu krav som sammantaget kommer att uppgå till miljardbelopp. Förutsättningarna för projektet har förändrats i grunden. Det är i sig inget konstigt, men vad som är ovanligt är verkets ovilja att hantera dem, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC.

NCC kräver omedelbart att Trafikverket ersätter dem med 123 miljoner kronor för att avveckla bygget och personalstyrkan. Sedan vill de ha 65 miljoner kronor i ersättning för att kunna betala sina underleverantörer som nu står arbetslösa. Dessutom vill de ha ett ospecificerat belopp i skadestånd för utebliven vinst.
– Vi är djupt besvikna på verkets agerande. Vår målsättning var att slutföra projektet och vi beklagar att göteborgarna och skattebetalarna istället drabbas av Trafikverkets agerande, säger Kenneth Nilsson.

Västlänken har varit hårt kritiserad av göteborgarna. Man har till och med sagt nej i en folkomröstning. Ändå ska den byggas. Projektet innebär att man drar en ny järnvägslinje norrut från staden. Tidigare fick tågen vända på centralstationen. Men när Västlänken är klar så kommer de att köra vidare. 

Zublin och Veidekke har redan börjat arbetet där NCC slutar. Om ett år ska den nya centralstationen stå klar. Och om fem år är det planerat att Västlänken ska öppna. Frågan är om rättstvisten är klar tills dess.
– Vi har fullt fokus på att avsluta det sista, både ovan och under mark. Nu handlar det om att färdigställa de sista arbeten, göra de sista testerna och vi förbereder oss för slutbesiktning nu i december, säger Mikael Larsson, projektledare för deletapp Centralen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt