Missen som får bilrutorna att imma igen

En het, fuktig, flämtande fråga som kommer upp varje gång rutorna immar igen. Här är knappmissarna som sätter igen dina rutor – helt i onödan. 

Ska man återcirkulera luften i bilens kupé eller inte när fönstren har immat igen? Och spelar det ens någon roll om bilen är utrustad med luftkonditionering? För många är saken oklar. Och då blir rutorna ännu mer oklara. 

Förvirringen börjar med luftkonditioneringen. Den ska vara påslagen, men inställd på att blåsa varmluft. Vilket kan kännas som en motsägelse för många. Men det du ska sikta på är varm luft och sett från den synvinkeln så verkar återcirkulation av luften i bilens kupé vara en klok sak. För logiskt sett tar du ju inte in kall omgivningsluft utifrån, utan har kvar den varma luften i bilen. En idé som verkar så genomtänkt… men är så fel.

För många känns det som en motsättning att AC:n ska vara på vintertid när bilen ska värmas upp. Men den gör så att dina rutor immar mindre.

För att förstå varför måste vi kort diskutera luftfuktighet. Luften i din bil innehåller vatten. Vätan kommer från din andedräkt, från blöta kläder och fuktiga golvmattor. Så fort den fuktiga luften kommer i kontakt med en kall yta kondenseras den. En kall morgon är vindrutan den kallaste delen av bilen, så den kommer att imma igen direkt. 

Men det viktiga kommer nu: Tricket ligger i att torka luften i kupén. Inte att värma upp den. Återcirkulera inte luften med immiga rutor. Det är där återcirkulationen kommer in i bilden. Den här funktionen styr ventilationssystemet till att återanvända luften i bilens kupé. Att stänga av tillförseln av friskluft utifrån och cirkulera den befintliga luften i kupén. Men den luften är fuktig. Genom att ventilationssystemet gång på gång vispar runt blöt luft inne i bilen och över rutorna förvärras bara situationen. Ja, kupén blir fortare varm, men luften där inne är fuktig. 

Så vad ska man göra? Det är väldigt enkelt: stäng av återcirkulationen och starta luftkonditioneringen. Ja, luftkonditioneringen. Också på vintern. AC:n kyler ner luften en aning, men torkar den också innan den värms upp igen. Det kanske låter motsägelsefullt (först kyla och sedan värma upp), men i processen blir luften extremt torr. Och torr luft är precis vad du behöver för att snabbt imma av en vindruta. Det är därför de flesta moderna bilar automatiskt slår på luftkonditioneringen när du trycker på defroster-knappen.

Men vad ska du göra om bilen inte har luftkonditionering?
Då slår du på ventilationsanläggningen på full värme, för det är det snabbaste sättet att driva ur fukten från luften i din bil. Men det kommer ta lite längre tid. Eftersom motorn först måste komma upp i temperatur.

Så vad är den där återcirkulationsknappen till för då?
Att ha förmågan att kunna cirkulera den befintliga luften i kupén – och därmed stänga av tillförseln av luft utifrån – är väldigt användbar. Till exempel när du sitter fast bakom en illaluktande sopbil, kör genom ett dammigt område, sitter i en bilkö i en tunnel eller när uteluften är extremt smutsig. 

Det är en funktion hos klimatanläggningen som avskärmar dig från dålig luft – inte för att imma av vindrutan. Och återcirkulationen är också användbar under en annan årstid än den kalla som beskrivs här. Nämligen när du kliver in i bilen på sommaren när solen legat på och kupén är kvav. För luftkonditioneringen kyler nämligen ner luften inuti kupén snabbare än varm luft utifrån.

För att avsluta: är rutorna immiga ska återcirkulationen vara avstängd. Slå på luftkonditioneringen och ställ in den så att luftflödet riktas mot vindrutan. Dra igång defrostern för bakrutan om det behövs. Vi lovar att du har fri sikt på en minut. Och det är det viktiga i slutändan.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt