Kravet: Förbjud nya elbils-trenden

Att sänka sin elbil blir allt populärare. Nu går verkstadsexperten ut och kräver ett förbud. 
– Att sänka sin elbil är inte bara ett estetiskt ingrepp, det innebär betydande säkerhetsrisker. Det måste förbjudas, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. 

Rapporterna om sänkta elbilar med ändrad fjädring kommer allt oftare i sociala medier. Svenska bilägare berättar bland annat att de sänker sina Teslor och andra elbilar. En A-traktorförare berättade i SVT att en Tesla sänkts så att den slog i backen – bilen fick höjas igen.

Nu går branschexperten Fordonsjuristen ut och kräver ett förbud mot sänkning av elbilar. Bo Ericsson har suttit med som verkstadsexpert på batteriskador i olika utredningar och han reagerar starkt. 
– En av de mest kritiska aspekterna rör hur skador på elbilars batterilådor ska upptäckas och bedömas. Till skillnad från traditionella bränslebilar kräver elbilar avancerade diagnosmetoder vid minsta misstanke om batteripåverkan.

Det handlar inte bara om en snabb visuell kontroll, säger Bo Ericsson. En liten inbuktning i batteriet kan räcka. Det visar inte minst flera filmer från elbilsmekanikern Jesse Haapala som Carup berättat om. Och det kan hända även om elbilen inte är sänkt.  
– För att bedöma ett högvoltsbatteris status måste man bland annat läsa ut felkoder, provtrycka kylsystemet och genomföra isolationstest för att säkerställa elektrisk säkerhet och korrekt funktion, säger Bo Ericsson. 

Biltillverkarna ställer detaljerade krav på hur en batterilåda ska kontrolleras. På vissa bilar får en deformation över en yta på 500 millimeter inte överstiga 8 millimeter. Överskrids detta mått krävs ytterligare diagnos – eller i värsta fall ett kostsamt batteribyte. Framöver kommer det krav i svenska besiktningen på inspektion av batteriet i elbilar. Finland har redan inför kontroller. Om bilen sänks ökar risken för att slå i vägbulor, trottoarkanter och ojämna vägpartier.
– Risken för kortslutning ökar markant om batteriet deformeras, och en sådan kan leda till termisk rusning, alltså brand. Därför är det här en fråga om trafiksäkerhet, inte bara om fordonsmodifikationer, säger Bo Ericsson.

Bo Ericsson varnar för betydande säkerhetsrisker för den som sänker sin elbil. Han kräver nu ett förbud för att förhindra batteriskador som blir en allt vanligare syn på verkstäder. Foto: Fordonsjuristen

Fordonsjuristen vill nu att sänkning av elbilar förbjuds. Elbilar är inte konstruerade för att ha en lägre markfrigång än vad den är typgodkänd med. 
– Tekniken i elbilar kräver respekt. Det är inte acceptabelt att unga eller ovana fordonsbyggare utsätter sig själva och andra för de här riskerna. Lagstiftningen måste komma ikapp utvecklingen, säger Bo Ericsson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt