Hans bil stod på verkstad i sex månader. Ändå fick han inte häva köpet. Då fick bilägaren till Allmänna reklamationsnämnden.
– Att bilen utifrån uppgifter från kunden har varit på verkstad i cirka sex månader är beklagligt, men företaget råder inte över restnoterade reservdelar från generalagenten, uppger bilhandlaren till ARN.
I februari 2024 köpte han en Kia Optima från Hedin Automotive. Bilen kostade 185 000 kronor med 10 000 rullade mil och var från 2016. När han i november samma år skulle besiktiga den började problemen. Enligt besiktningsstationen visade bilen för höga koldioxidvärden.
– Han lämnar in hos Hedin som besiktigar två gånger, andra gången går den precis igenom. Säger att de byter det nedre motorblocket, men det tror han inte på, det går inte på en dag, står det i anmälan till ARN.
Hedin säger att de har bytt det nedre motorblocket på Kian och att det borde lösa problemet. I april hämtar han till slut bilen. Redan på hemvägen kommer en riktig kalldusch. Motorlampan börjar lysa. Problemen är inte över.
– Den 15 april 2025 hämtade kunden bilen och motorlampan tändes kort därefter. Hedin bad då kunden att åka till sin lokala KIA-verkstad för kontroll. Felsökningen visade en historisk felkod, det vill säga något som bilen anmärkt på tidigare, som lagrats i bilens minne, svarar Hedins.

Kias experter börjar nysta i det mystiska problemet. Där börjar man fundera på om det inte har med motorblocket att göra. I så fall var det kostsamma ingreppet helt onödigt. Istället misstänker man att det finns en annan anledning till problemen.
– Problemet med de höga avgasvärdena kanske inte har någonting att göra med ett dåligt byte av motorblocket, utan det kan vara ett annat fel som inte hittades och inte åtgärdades under bytet av motorblocket. Kia i Växjö misstänkte att bilen kunde ha varit trimmad, står det i anmälan.
Nu uppstår nya problem. När Kia i Växjö ska reparera bilen visar det sig att delarna inte går att få levererade. Därför blir den stående i flera månader tills de kan byta lambdasond. Efter detta hoppas man att den ska fungera bra. Men det visar sig att felkoderna återkommer.
– Bilen har fortsatt samma problem som upptäcktes den 8 november 2024, trots att avhjälpandeförsök har skett. Bilen har inte reparerats inom skälig tid. Bilen har varit på verkstad i sex av de 14 månader som han har ägt bilen, står det i anmälan.
Därför vill kunden lämna tillbaka bilen. Han tycker inte att det är rimligt att köpa en bil för dyra pengar som inte fungerar. Men Hedin vill inte häva köpet. De menar att felet uppstått efter köpet.
– Att det skulle vara fel av ursprunglig karaktär är inte troligt, eftersom kunden har kört ca 800 mil och haft bilen i 9,5 månader innan motorlampan tändes första gången. Att bilen utifrån uppgifter från kunden har varit på verkstad i ca sex månader är beklagligt, men företaget råder inte över restnoterade reservdelar från generalagenten. Företaget har försökt att hålla kunden skadelös med en ersättningsbil större delen av tiden, uppger bilkoncernen i sitt svar till ARN.
Allmänna reklamationsnämnden sammanträder och tittar på fallet. De säger att Hedin inte kan hjälpa att reservdelarna inte fanns att tillgå. Däremot kommer de fram till att de inte kunnat avhjälpa felen på bilen i rimlig tid.
– Enligt konsumentköplagen har konsumenten rätt att häva köpet, om avhjälpande inte kommer i fråga eller inte kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan väsentlig olägenhet för konsumenten.
Ändå ger de kunden rätt. Eftersom felen är allvarliga har han rätt att lämna tillbaka bilen.
– Det framgår att företaget har utfört flera avhjälpandeförsök, men att felen trots det inte har avhjälpts inom skälig tid. Det har inte visats att felen är ringa. Nämnden anser därför att kunden har rätt att häva köpet, konstaterar ARN.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















