Första testerna av Volkswagens billiga elbil ID. Cross har gjorts. VW får stort beröm för att de tagit tillbaka gamla hederliga knappar.
– Återgången till fysiska knappar och reglage gör interiören mer användarvänlig än tidigare minimalistiska modeller med touchbaserade kontroller, skriver Autoexpress.
Volkswagen ID.Cross blir en ny billigare elbil från tyska tillverkaren. Den är inte mer än 416 cm lång, men ska ändå bli relativt rymlig. Bagageutrymmet är på 450 liter och under motorhuven finns ett fack på 25 liter. Den nya elbilen blir framhjulsdriven och får en elmotor på 211 hästkrafter. Trotsatt bilen är liten ska den kunna dra släp på 1200 kg. Prislappen i Sverige tros hamna en bit över 300 000 kronor.
Redan innan produktionsversionen är släppt har de första testerna av Volkswagens nya konceptbil, ID. Cross gjorts. Produktionsversionen väntas lanseras 2026. Samtliga som testat bilen ger Volkswagen beröm för att de tagit tillbaka traditionella knappar i bilen. Tidigare elbilar från VW har haft touchlister som fått hård kritik. I den nya elbilen har man återinfört tydliga tryckknappar.



Top Gear – Recension Volkswagen ID. Cross
Top Gear ger ett stort plus till att bilen är lätt att använda. Fler knappar blir fysiska än i tidigare ID-modeller.
– ID. Cross är mer användarvänlig än tidigare ID-modeller. Bilen har fysiska reglage för klimat, fläkt och recirkulation på en panel. Inga touch-skärmar som är svåra att använda.
Bilens design var dock inget som imponerade på Top Gear.
– Problemet för VW i dagens era med plattformsdelade elbilar är hur man gör en modell som verkligen sticker ut, särskilt när märket sällan satsar på vågad design.


Men Top Gear lyfter fram interiören som en styrka. Fysiska knappar istället för touch-sliders gör det enklare att justera funktioner utan att leta i pekskärmar. Ratten har också fysiska knappar och skärmen är tydlig, med ett gränssnitt som är enklare att använda än i tidigare modeller.
– Tecknen tyder på att Volkswagen äntligen börjar hitta tillbaka till en mer spännande och genomtänkt inredning, säger Top Gear.
AutoExpress – Recension Volkswagen ID. Cross
ID Cross har generöst med utrymme i bagaget. Detta gillade AutoExpress.
– En frammonterad elmotor kommer också att frigöra betydligt mer plats i bagageutrymmet. Konceptet rymmer imponerande 450 liter för klassen, plus en stor underliggande låda under golvet.
Även AutoExpress hyllar interiören. De menar att VW har lyssnat på sina kunder, som inte vill ha för mycket touch.
– Interiören gav oss den bästa insikten om vad som komma skall, eftersom det tyska märket tydligt har lyssnat på sina kunder genom att införa nya fysiska reglage för nyckelfunktioner och förenkla användargränssnitten.





Bilen är enkel att köra. ID. Cross sägs fungera smidigt i vardagen tack vare sin användarvänlighet och stora bagageutrymme. Den är kompakt nog för stadskörning, men ändå rymlig för familj och packning.
– Volkswagen ID. Cross Concept är redo att tilltala VW-köpare som vill ha en smart designad, rymlig och kostnadseffektiv vardagsbil.
Autocar – Recension Volkswagen ID. Cross
Autocar ger ID. Cross ett litet minus för ratten, som är fyrkantig.
– Vi blev däremot inte övertygade av den fyrkantiga ratten. Kochs sade att eftersom hörnen alla ligger på samma radie från centrum, skulle den vara intuitiv att köra, men det finns ingen uppenbar fördel jämfört med en rund ratt.
Precis som Top Gear och Auto Express hyllade Auto Car de fysiska knapparna. Det visar att alla tre tester lyfter fram detta som en styrka i ID Cross.
– Den fysiska återgången till knappar och reglage gör interiören mer användarvänlig än tidigare minimalistiska modeller med touchbaserade kontroller.
Autocar uppskattade också att bilen använder högkvalitativa material istället för plast.
– Det som kommer är nya, mjukare, högvärdiga material. Vi vill inte ha allt i plast: det är något vi har lärt oss.
Electryfying – recension VW ID. Cross

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.














