Fina vätgasbilar reas bort – för skrotpriser

Vätgasbilar dumpas nu i Norge för priser som liknar skrotvärde. De är så billiga att svenskar kan importera dem för fyndpengar. Till femsiffriga belopp som saknar motstycke på bilmarknaden.

Vätgasbilar rasar i pris i Norge och flera annonser ligger på nivåer som närmast liknar skrotbilar. Även för svenskar kan bilarna vara rena fynd. Carup har räknat på vad de kostar att importera och även efter tull och moms blir priserna rekordlåga.
– Bilen går bra, men på grund av stängd vätgasstation i Høvik där vi bor får vi inte använda den, säger en ägare till TV2 Broom om varför han väljer att sälja sin vätgasbil.

Det är TV2 Broom som först rapporterar om de extrema fallande priserna. För bara några år sedan lanserades vätgas som ett av de mest lovande alternativen till batteribilarna, med modeller som Toyota Mirai och Hyundai Nexo. Tekniken skapade höga förväntningar med eldrift, fem minuters tankning och utsläpp som endast består av vattenånga. Men efter explosionen vid en norsk station 2019 stoppades hela utbyggnaden. Resultatet märks nu tydligt på begagnatmarknaden.

På norska Finn.no hittar man många fynd. Och vi har räknat på hur mycket det kostar att importera de till Sverige.

På Finn.no ligger ett trettiotal Toyota Mirai ute och flera säljs för rena vrakpriser. Ett uppmärksammat fynd är en Mirai från 2016 som annonseras för 35 000 norska kronor, cirka 32 500 kronor. I annonsen skriver säljaren vidare att bilen bara går 35 kilometer på den vätgas som finns kvar och därför måste fraktas på släp. Bilen är nu såld.

Även betydligt nyare bilar reas ut. Den senaste generationen Mirai från 2021 som kostade runt 600 000 kronor som ny säljs nu för 78 434 NOK. Det motsvarar ungefär svenska 73 400 kronor. Modellen beskrevs som toppmodern när den kom.
– Mirai är utrustad med det senaste och mest avancerade Toyota har att erbjuda, skrev TV2 Broom i sitt test.

Vätgasdrivna Toyota Mirai.

För svenska köpare kan priserna låta för bra för att vara sanna. Men Carups uträkningar visar att det fortfarande blir rekordbilligt även efter importkostnaderna. Norge står utanför EU:s tullunion, vilket innebär 10 procent tull och sedan 25 procent moms. Trots det landar en Mirai för 35 000 NOK på ungefär 56 700 kronor totalt i Sverige. Den nyare Mirai från 2021 hamnar på cirka 111 800 kronor efter alla avgifter. Det är nivåer som saknar motstycke för utsläppsfria bilar, oavsett drivlina.

Den stora begränsningen är i stället användbarheten och bristen på tankstationer. I Sverige finns i princip ingen fungerande publik vätgasstation alls. Möjligheten att köra bilen hänger därför på tillgång till egen tankmöjlighet, något mycket få privatpersoner har. Det är också den förklaringen som håller priserna så låga. Vätgasbilarna är därför samtidigt ett av bilvärldens största fynd – och ett av de mest begränsade köpen.

För den som kan ordna tankningen kan de norska vrakpriserna bli ett oväntat kap även i Sverige. Det finns idag 12 vätgasstationer i Sverige. Trots krisen fortsätter flera tillverkare att utveckla tekniken. Bland annat BMW som Carup skrivit om nyligen fick ett miljardstöd för vätgasmotorer men även Toyota.
– Toyota tror att framtidens energibehov bäst täcks genom att använda ett brett spektrum av utsläppsfria energikällor, säger Piotr Pawlak, vd för Toyota Norge, till TV2 Broom.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt