Chockdyr liten del tvingar elbilar till skroten

Skyhöga reservdelspriser tvingar elbilar till skroten. Tesla är bäst i klassen. 
– Det är först när aktörerna utsätts för direkt konkurrens som något händer, säger Thomas Iversen från Norges Konsumentråd.

En ny inbyggd laddare till billiga elbilen Nissan Leaf kostar 90 000 kronor. Det avslöjar den norska tidningen Motor. Samtidigt har de jämfört med Tesla som bara kostar 19 000 kronor. 
Tidningen Motor har jämfört priser på reservdelar till bilar. En sak som de jämförde var inbyggda laddare till elbilar och laddhybrider. Här sticker Nissan Leaf ut.

Om en tio år gammal elbil måste byta denna kan den lika gärna skrotas.
– Det betyder att om den inbyggda laddaren går sönder på en 8–10 år gammal Leaf kommer bilen troligtvis att bli utrangerad, såvida inte någon kan hitta en betydligt billigare begagnad del.  Med den risken är det nästan ett “no-go” att köpa en äldre Leaf, säger fordonsexperten Per Morten Merg. 

Tesla utmärkte sig på ett positivt sätt och ett byte av ombordladdaren kostar bara 19 000 kronor. En Nissan Leaf var mer än fyra gånger så dyr, vilket gör att bilen riskerar att hamna på skroten.

Priset är lika högt hos alla verkstadskedjor. Nissan Leaf sticker ut och är i särklass dyrast att byta inbyggd laddare på. 
– Men priset baseras på det inköpspris vi får för komponenten från tillverkaren och importören. Med andra ord är vi, som återförsäljare och auktoriserad märkesverkstad, i händerna på tillverkarens reservdelspriser, säger Christian Stenbo, VD för Birger N. Haug.

Han försvarar priset. Det är inte många som har behövt göra den här reparationen. Det är anledningen till att priset är så högt. 
– Enligt importören har endast runt 200 utbyten behövts i hela Norden sedan mars 2018. Samtliga har varit garantiärenden. När volymen är så låg blir produktionskostnaden per enhet ofta hög. Detta kan förklara en stor del av prisskillnaden jämfört med komponenter som kan produceras och säljas i mycket större volymer av andra märken, säger Christian Stenbo.

Nissan Leaf är en av de billigaste begagnade elbilarna. Men om ombordladdaren går sönder lönar det sig inte att laga bilen.

Norges Konsumentråd är kritiska till priserna på inbyggda laddare till Nissan Leaf. De anklagar verkstäderna för att ta ut orimliga priser. Samtidigt tror Konsumentrådet att bilägare inte jämför priser i den utsträckning som de borde. I så fall skulle de kunna pressas ner. Om det kommer att innebära en prissänkning på den inbyggda laddaren till Nissan Leaf nämns däremot inte. 

Tesla Model Y, 2021-modell
Tesla Norge19 153
MekonomenUppger inte pris
Nissan Leaf, 2018-modell
Birger N. Haug89 762
Mekonomen89 000
Audi e-tron, 2020-modell
Møller Bil45 775
Mekonomen46 600
Volvo XC60, 2019-modell
Volvo Car Stor-Oslo18 740
Mekonomen23 500
Volkswagen e-Golf, 2019-modell
Møller Bil35 367
Mekonomen33 500
Mitsubishi Outlander, 2015-modell
Sulland33 828
Mekonomen51 000
Källa: Motor.no

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt