V8-motorn har 363 hk. Omvärlden älskade den nya lyxmodellen. Idag är den en klassiker – men går nu att hitta till fyndpris.
1986 gav Jaguar ett löfte om en modernare Jaguar till folket. Sedan kom XJ40-familjen till. En del i familjen var XJR. Modellen var mer än en enkel facelift. Den fick en helt ny konstruktion med färre karossplåtar och en snabbare motor.
Resultatet blev en lättare bil, med tystare kupé och en helt ny aluminiummotor. XJR var Jaguars sportigare modell i serien. Och bilen skulle kort därefter konkurrera med flera av de stora tyska giganterna.


När XJR nådde marknaden togs modellen emot mycket väl. Försäljningssiffrorna var goda. Köpare lockades av både den nya karossen och Jaguars löfte om en modern bil. Senare kom modellen med en V8-motor. Och då var XJR helt etablerad. Bilen sågs som ett smart alternativ till de tyska lyxbilarna, som vid den tiden dominerade marknaden. Med XJR fanns nu en sylvass konkurrent till Mercedes‑Benz S‑Class, Audi V8 och BMW 7‑serien.
Men senare på 90‑talet mattade försäljningen av. Konkurrensen var hård, och de tyska märkena fortsatte att prestera starkt. Trots det såldes över 200 000 exemplar, vilket Jaguar var nöjda över. Och till skillnad från vissa tyska modeller, utvecklades XJR till en klassiker. Särskilt modeller med V8-motor. Idag är XJR en bil med ett högt samlarvärde. Många experter menar att XJ40 är en av de sista klassiska Jaguaren från den ursprungliga Jaguar-eran, innan modernare bilar tog över. Och just nu finns goda chanser att göra ett fynd på klassikern.


Men det finns varningssignaler att hålla koll på. Tidiga modeller kunde ibland drabbas av problem med bilens kamkedjespännare, enligt Iltalehti. Om dessa går sönder riskerar motorn få allvarliga skador. Det är därför klokt att kontrollera om spännarna har blivit utbytta. Även reservdelarna kan bli kostsamma. För att slippa oväntade överraskningar kan det vara klokt att ställa in sig för eventuella reparationer. Och köpare bör komma ihåg att många äldre XJ-modeller är över 25 år gamla. En grundlig inspektion innan köp är därför absolut nödvändigt.
Men den som är sugen finns nu en god chans just nu att hitta den brittiska lyxbilen till fyndpris. Bilweb Auctions står för auktionen, och uppskattar slutpriset till mellan 90 000 -100 000 kronor. För pengarna får man en V8-motor med 363 hästkrafter. Och en entusiastbil med god potential att öka i värde.
– Snygg och potent Jaguar i fint entusiastskick, har endast rullat 17500 mil. V8:n spinner fint med sina 363 hk, skriver Bilweb Auctions.


Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















