Tung konkurs skakar husbilsbranschen. Tillverkare av husbilar i konkurs efter 53 år – trots fulla orderböcker.
– Vi undersöker om innestående beställningar kan genomföras ändå, säger konkursförvaltaren.
Orderböckerna var fullproppade. Företagets husbilar har ett väldigt gott rykte. De är robusta och välplanerade med frikostiga bekvämligheter. HRZ har inte hunnit producera så många husbilar som blivit beställda. De har legat efter i produktionen. En del kunder har enligt tyska medieuppgifter fått vänta i fyra år innan de fått sin husbil levererade.
Därför tröttnade många på att vänta. Till slut var det många som krävde tillbaka sin depositionsavgift. Och till slut blev det ohållbart för företaget. Att HRZ nu ansöker om konkurs är en katastrof för tyska Bretzfeld. Alla trodde att affärerna gick bra.
Nu har företagsledningen vänt sig till en domstol för att ansöka om konkurs enligt den tyska lagstiftningen, uppger Merkur. Det innebär att företaget får en konkursförvaltare som tillsammans med företagsledningen ska hitta en lösning med fordringsägarna.
De har 90 dagar på sig att genomföra detta. HRZ söker också efter en ny investerare som kan skjuta in friskt kapital för att företaget ska överleva. I Tyskland är det bara en av många oroande konkurser inom fordonsbranschen. Det senaste året har mängder med underleverantörer gått under.
Samtidigt har de stora fordonstillverkarna gått ut med att man stänger fabriker och säger upp folk. För Bretzfeld skulle HRZ undergång innebära ett hårt slag. Även om det bara arbetar 30 personer i fabriken, så är det ändå ett företag som satt orten på kartan. Konkursförvaltaren säger till tyska medier att man har gott hopp om att företaget kommer att klara krisen och till och med gå stärkt ur den.
Hans Ulrich och Reiner Zenth grundade 1972 sitt livsverk. HRZ Reisemobil blev ett hjärta och nav i den lilla orten Bretzfeld i Baden Würtemberg. Staden ligger nära den franska gränsen i en klassisk jordbruksbygd som skiftat herrar många gånger genom historien. Husbilsfabriken blev en stolthet för staden. När folk från trakten reste ut över kontinenten kunde de ofta se en HRZ från hemstaden. Alla kände någon som jobbade på fabriken och de fick alla en personlig relation till företaget.
HRZ finns också på den svenska marknaden, men i begränsad omfattning. Hur en konkurs i Tyskland påverkar deras svenska husbilsägare är ännu okänt.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















