Elbilen behövde byta ut så mycket att den var redo för skroten. Men då lyckades George och hans tekniker att hitta det riktiga problemet – och bespara ägaren över 120 000 kronor.
– Det var verkligen ett enda avbrott som orsakade allt, säger George.
En Jaguar I-Pace såg ut att vara bortom räddning. Bilen gick inte att ladda, slog larm om fel i högvoltsystemet och batteriet stod på noll procent. Enligt en auktoriserad verkstad krävdes byte av motor, växelriktare och batteridelar för en kostnad på över 120 000 kronor. Men hos elbils- och hybridexperterna hos OG Mechanics lyckades man lösa det för en bråkdel av den summan.
Felet verkade först omöjligt att tolka. Bilen varnade för en öppen säkerhetskrets, fel i motorstyrningen och kraftig obalans i batteriet. Samtidigt gick den fortfarande att köra vilket egentligen inte borde vara möjligt när säkerhetskretsen tror att en högvoltskabel är bruten.
– Säkerhetskretsen är öppen. Det borde inte ens gå att köra bilen då.
För att komma vidare tvingades verkstaden plocka isär nästan hela bilen. Framvagn, elmotor, växelriktare, den inbyggda laddaren, kylsystemet och till sist hela högvoltsbatteriet med 36 moduler.
– Vi har fler frågor än svar. Inget av det här är logiskt, säger George.
Efter dagar av mätningar, avläsande av felkoder och tester fann teknikerna något oväntat. En liten del av kabelstammen mellan DC-omvandlaren och klimatkompressorn gav ingen kontakt. Och när isoleringen skars upp hittade de orsaken till hela problemet. Och det var mycket billigare än de 120 000 kronor som Jaguar-verkstaden ville ha.
Den lilla verkstaden OG Mechanics hittade en sprucken och nästan avklippt kabel, troligen efter en äldre skada som aldrig lagats.
– Det fanns ingen chans att se det utan att ta ner hela fronten. Det var verkligen ett enda avbrott som orsakade allt, säger George.

När kabeln lagades, batteriet tätades om och styrdonen kalibrerades på nytt vaknade bilen till liv. Laddningen fungerade igen, batteriet balanserade ut sig över flera cykler och Jaguaren klarade provkörningarna utan nya fel. En auktoriserad verkstad hade sannolikt bytt både motor och växelriktare.
Hos OG Mechanics valde man en annan väg. I deras summering visar de ett totalt belopp på cirka 2 520 pund efter material vilket motsvarar ungefär 31 000 kronor. Det som såg ut som ett totalhaveri berodde i själva verket på en enda trasig kabel.
– För ett så här litet fel hade bilen med största sannolikhet skrotats, säger George.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















