Laddade sin elbil fel i 33 000 mil: ”Överraskad”

Frens Roelofs laddade sin elbil fel varje dag. Han körde 33 000 mil utan att lyssna på experterna. Nu har bilen besiktigats – och resultatet chockerar.
– Jag är själv överraskad, säger besiktningsmannen Tim.

Frens Roelofs var tidig med att köra BMW i3. Idag har hans elbil rullat hela 33 200 mil. Men när han köpte bilen var han först osäker på räckvidden. För att kunna köra långa sträckor har han därför alltid laddat batteriet till 100 %, nästan varje dag sedan 2016.
– Jag vet att det inte är optimalt, men annars återstår nästan ingen räckvidd, säger Frens Roelofs till Auto Week.

Men den spännande upptäckten kom efter bilens senaste besiktning. När besiktningsmannen var klar kom den stora chocken: batteriet har fortfarande 82,5% kapacitet kvar, trots 33 000 mil på mätaren och nästan tio år i dagligt bruk. Besiktningsmannen Tim de Leeuw var mycket överraskad:
– Resultatet är fantastiskt. Jag är själv överraskad. Batteriet presterar bättre än väntat för den här åldern, säger han.

Samtidigt är experterna tydliga: det är bäst att hålla laddnivån mellan ungefär 20 % och 80 %. Men Frens har kört sin BMW i3 långa sträckor till jobbet varje dag. Och då har han behövs laddat den till 100 % . Trots det fungerar bilens batteri fortfarande utmärkt.
– Med denna körsträcka tycker jag att det är ett mycket bra resultat, fortsätter Tim de Leeuw.

I övrigt visade bilen också starkt skick. Endast mindre problem med stötdämparnas skydd och bromsarna behövde smörjas. Men tack vare årlig service hos BMW har bilen hållit bra. Frens avslutar:
– Det är en bil som var före sin tid, byggd ordentligt och full med extrasaker. Jag har kört 33 000 mil med den och upptäckten att batteriet fortfarande är starkt är en enorm glädje.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt