Hemliga planen: Bensinmotor i ny elbil

BMW kan vara på väg att ta ett oväntat kliv. Tillverkar sneglar mot teknik som innebär att rena elbilar får sällskap av en bensinmotor. Men inte på det sätt de flesta tror.

Det handlar om så kallade EREV-modeller, där bilen i grunden är en elbil men utrustas med en liten förbränningsmotor som fungerar som generator. Motorn driver alltså inte hjulen, utan laddar batteriet när strömmen börjar ta slut. Tekniken används i dag i Kina, men intresset växer snabbt i Europa och USA. Källor med insyn i BMW:s produktplaner säger till Bloomberg att den tyska tillverkaren nu överväger att använda tekniken i sina största modeller – som i7 och kommande iX7.

Även iX5 nämns som möjlig kandidat. BMW själva vill inte kommentera uppgifterna, men uppger att man “utvärderar kundernas intresse för flera olika drivlinor”. Det som gör ryktet extra trovärdigt är att BMW redan bygger både elmotorer, styrsystem och batterier internt. Dessutom har de lång erfarenhet av mindre bensinmotorer – så pass att även Mercedes enligt uppgifter vill använda BMW:s fyrcylindriga B48-motor i framtida modeller från 2027.

BMW i7 kan få en förbränningsmotor.

Att stora tillverkare inte helt överger förbränningsmotorn är heller ingen nyhet. Carup har tidigare rapporterat om Volvos helomvändning. Först lovade Volvo att bygga enbart elbilar från 2030 – för att sedan backa när försäljningen inte kom upp i förväntad nivå. Nu utvecklar Volvo i stället en ny modell som i praktiken är en elbil med bensindriven räckviddsförlängare, helt skräddarsydd för USA. Den ska byggas i Volvos fabrik i South Carolina och baseras på en uppdaterad version av XC90- och XC60-plattformen.

Volvos vd Håkan Samuelsson har varit öppen med varför.
– Vi vill inte tvinga någon till något de inte vill, har han sagt till Wall Street Journal.
I en senare intervju förklarade han att nästa generation hybrid ”beter sig som en elbil” men har ”en inbyggd laddare för att förlänga räckvidden”.

Volvos systermärke Zeekr kombinerar har redan en räckviddsförlängare i deras 9X.

Volvos systermärke Zeekr har redan lanserat en liknande teknik i Kina, där SUV:en Zeekr 9X kombinerar eldrift och bensinmotor för att nå en total räckvidd på över 100 mil. Den typen av lösning kan bli en nyckel för Volvo att växa på den amerikanska marknaden, där stora bensin-SUV:ar fortfarande dominerar.

Det är i det perspektivet BMW:s hemliga EREV-planer plötsligt får en helt ny tyngd. Om både BMW och Volvo är på väg åt samma håll finns det mycket som talar för att bensinmotorn – mot alla prognoser – kan bli kvar även i nästa generation elbilar. För BMW är det egentligen inget nytt. Redan 2012 släppte de elbilen i3 med en räckviddsförlängare.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt