Missarna med att blanda däck som ger böter. Experterna reder ut snåriga regeldjungeln för bilar och släpvagnar.
– Mannen i 35-årsåldern fick böter för att ha blandade däck på bilen, berättar polisens presstalesperson.
Polisen i Jönköping stoppade på torsdagen en man på E4 utanför Skillingaryd. Vid kontrollen visade det sig att han hade tre vinter och ett sommardäck på bilen. Det är emot lagen och han fick böter.
– Så får man inte ha det, slår däckexperten Lasse Dahlqvist fast.
Det finns ett särskilt tillfälle då du faktiskt får köra med blandade däck. Då är det tillåtet att ha tre vinterdäck och ett för sommarbruk.
– Man får däremot ha ett nöddäck, ett däck som skiljer sig från de andra. Men då måste det vara så att du är på väg till verkstaden för att laga detta, annars är det förbjudet.

Från den första december är det lag på vinterdäck om det råder vinterväglag.
– Lagen säger att man inte får blanda dubbdäck och dubbfritt. Men det står inget om att man inte får blanda sommardäck och friktionsdäck, säger trafikpolisen Martin Petersson.
Det är inte ofta polisen stoppar sådana här ekipage. Men den här veckan har man stoppat bilar i både Jönköping och Göteborg med blandade däck.
– Vi tog faktiskt en sådan här i veckan. Det var också någon som hade blandat dubb och dubbfritt. Det ger 1000 kronor i böter, säger Martin Petersson.
Det är inte olagligt att köra blandat med odubbade däck. Så länge det inte är vinterväglag.
– Om man blandar sommardäck och friktionsdäck står det inget om i lagen. Men om det är efter den första december och det är vinterväglag. Då är det ett annat brott och ger andra böter.
Antalet dubbar är också noga angivet i lag. Det får inte skilja för många mellan däcken. Då är de olagliga.
– Man ska också hålla koll på antalet dubbar. Om det skiljer 25 procent eller mer mellan däcken så är de inte lagliga längre, säger Lasse Dahlqvist.
Släpvagn är krångligare
Ska du köra släpvagn på vintern gäller det att vara uppmärksam. Här är reglerna lite mer komplicerade. Om det är ett hyrsläp behöver man se efter vilka däck som sitter på.
– Detsamma gäller om man kör med släpvagn, är dragbilen utrustad med dubbdäck så ska släpvagnen också ha dubbdäck.
Odubbade vinterdäck är enligt experterna inte lika bra på is. Däremot är det lättare om man ska ha släpvagn på vintern.
– Man kan säga att på hyrsläp, sådana som du hyr, så sätter man oftast på dubbdäck. Har du odubbade vinterdäck så får du köra släpkärra med dubbade däck.
Då får du böter:
- Blandar sommar- och vinterdäck.
- Blandar dubbfritt och dubbat.
- Om du kör släpvagn med odubbade däck medan du har dubbdäck på bilen.
- Antal dubbar på däcken skiljer 25 procent eller mer.
- Ditt mönsterdjup på vinterdäcken understiger tre millimeter.
Detta är tillåtet:
- Att köra med annat nödhjul till verkstaden.
- Att köra odubbade däck på dragbilen men dubbdäck på släpvagnen.
- Att köra blandat med odubbade däck och sommardäck så länge det inte passerat vinterdäcksdatum den första december.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















