Biltillverkare anklagas: Fejkar succé för elbilar

Biltillverkare fuskar och blåser upp försäljningen av elbilar. Nu går tyska föreningen för bilhandlare till attack mot fejkade siffror. Stora ökningen uppges i sjäva verket vara en minskning
– Nästan var fjärde nyregistrerad bil i oktober var en självregistrering – det är ett tydligt varningstecken, säger ZDK:s ordförande Thomas Peckruhn.

Tyska politiker och tysk bilindustri har jublat över uppgången för elbilar i år. Hittills i år har 434 627 nya elbilar nyregistrerats. En fin ökning med 39,4 procent. Nästan var femte ny bil i Tyskland är en elbil. Men kanske är inte siffrorna så bra som de verkar. Nu går tyska föreningen för bilhandlare och reparatörer (ZDK) ut och anklagar bilindustrin för att bluffa med siffrorna. 

När de granskade siffrorna visade det sig att andelen elbilar som biltillverkarna själva registrerat in skjutit i höjden. De menar nu att efterfrågan fortfarande vacklar och att siffrorna är en bluff. 
– Nästan var fjärde nyregistrerad bil i oktober var en självregistrering – det är ett tydligt varningstecken, säger ZDK:s ordförande Thomas Peckruhn.

Enligt tyska bilhandlarföreningen ZDK är de stora ökningarna för elbilar i Tyskland en bluff. Istället handlar det om att biltillverkarna ska ha ökat sin egenregistrering av elbilar kraftigt.

ZDK menar att de fina siffrorna är en skönmålning av verkligheten. Enligt dem har den verkliga försäljningen minskat.
– Detta visar att marknadens tillväxt för närvarande inte drivs av genuin kundefterfrågan, utan främst av artificiella incitament från tillverkare och återförsäljare. När en fjärdedel av nyregistreringarna i praktiken sker ’för egen räkning’ visar det hur motvilliga privatkunder och företagskunder faktiskt är – särskilt när det gäller elbilar, säger Thomas Peckruhn i ett uttalande. 

Självregistreringar är ett gammalt trick som används av biltillverkare och återförsäljare för att uppnå modell- och kvartalsmål. Det kan också hjälpa dem att nå strikta CO2-mål som EU satt upp. De hävdar att ökningen för elbilar i Tyskland är väldigt överdriven.
– Enligt dessa siffror ökade självregistreringarna av elbilar hos tillverkare och återförsäljare med 51 procent under årets första tio månader jämfört med samma period förra året – till 102 520 fordon. Enbart tillverkarnas självregistreringar av elbilar har, enligt den tyska bilindustrins branschförbund (KfW), ökat två och en halv gånger jämfört med samma tiomånadersperiod 2023 och uppgick till 54 872 fordon. 

Enligt ZDK har den verkliga försäljningen i själva verket minskat. Antalet nya privata elbilsregistreringar minskade enligt dem med 7 procent och antalet registreringar av elbilar hos för minskade med 6,4 procent.
– Oavsett om man tittar på den totala marknaden eller specifikt elbilar – visar siffrorna tydligt att tillverkarna för närvarande bär en betydande del av försäljningsbördan själva. Den privata och kommersiella efterfrågan är fortfarande mycket dämpad och utvecklas inte alls så dynamiskt som skulle vara nödvändigt för en stabil marknad, säger Peckruhn. 

De är nu oroliga för att alla egenregistrerade elbilar ska knäcka andrahandsvärdena för ägare som redan köpt elbilar. Efter några månader tar biltillverkarna ut bilarna på marknaden med feta rabatter. Det verkliga problemet ligger istället i att så få tyskar kan ladda hemma och att laddningen är dyr. Problemet gäller särskilt de som bor i lägenheter. Problemet känns igen från Sverige. 

– Trots översiktsplanen för laddningsinfrastruktur förbiser den federala regeringen det verkliga problemet med alltför höga laddningspriser och bristen på laddstationer i bostadsområden. Att minska överföringskostnaderna och nätavgifterna som elleverantörerna tar ut skulle vara ett avgörande steg. Elproducenter måste hållas ansvariga för att säkerställa överkomliga laddtariffer och utbredd tillgänglighet av laddningsinfrastruktur i bostadsområden. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt