Hyllningen – till Saabs skottsäkra supermotor

Saabs turbofyra var en av de bästa i världen. Nu hyllas den av motorexpert.
– Saab byggde inte bara säkra bilar, de byggde även motorer som vägrade att dö, säger motorexperten från PistonPop. 

Under slutet av 1980-talet började Saab inse att det var dags att ersätta tvåliters B202-motorn med 16-ventiler. Även om motorn fortfarande fungerade bra ansåg ingenjörerna hos Saab att B202-motorn var för tung för de nya modellerna företaget planerade att lansera. Hittills hade Saab främst gjort sig kända för sin säkerhet och sina turbomotorer, men nästa motor Saab tog fram skulle förändra denna bild av företaget för alltid. 

I början av 1990-talet visade Saab sin nya B234 2,3-liters turbofyra och den gjorde genast succé. Den hade balansaxlar och lanserades i nya Saab 9000 och var tystare än någon motor tidigare, samtidigt som den ökade i kraft jämfört med föregångaren B202. I ett klipp på Youtube har kanalen “PistonPop” djupdykt i Saabs otroliga turbofyra och de uppskattar motorn minst sagt. Den var inte bara mer kraftfull än V8:or – den var extremt hållbar.
– Motorn levde oftast längre än bilen den satt i, säger experten från PistonPop. 

Saab 9000 Aero var en av bilarna som fick Saabs turbofyra. Foto: Bring a Trailer

Kunderna älskade Saabs nya motor och det gjorde även kritikerna som röstade fram B234 som vinnare i det prestigefyllda priset “Engine of the Year” två år i rad.
– Sverige hade byggt ett turbomonster som inte krävde en V8, säger PistonPop. 

Några år efter succén med B234 började Saabs motorgenier fila på nästa mästerverk. B234 var för stor för att få plats i Saab 900 och Saab 9-3 och därför föddes nästa turbofyra som fick namnet B204. Motorn var en 2,0-liters och fick ett nytt motorblock och en ny kamkedja. Den lanserades dessutom i flera olika versioner där den kraftfullaste B204R kom med 205 hästkrafter.
– Den var flera år före sin tid rent tekniskt, säger PistonPop. 

Motorn byggdes bland annat på Saabs avancerade Trionic 5.5-motorsystem. Både B234 och B204 hyllas av motorexperten för att de byggdes med komponenter som gjorde motorerna i stort sett skottsäkra. Han menar att Saabs turbofyror konstruerades för att hålla så länge och så pålitligt som möjligt, istället för att byggas så billigt som möjligt, något som han menar de flesta motorer gör idag.
– De byggdes för krig, säger han. 

Några år efter de två succémotorernas debut lanserades efterträdarna B205 och B235. Även om de såg ut som sina föregångare var de inte i närheten av att hålla samma kvalitet som B234 och B204. En stor anledning till det ska ha varit att pengar låg i fokus denna gång, enligt PistonPop.
– Man använde inte alls samma lyxiga material, säger han. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt