Sågar däcktest: Enormt små skillnader blåses upp

Han sågar moderna däcktester. Och anklagar de för att vara förvirrande med grafik som överdriver skillnader mellan de sämsta och bästa däcken.
– Tidningen Motors däcktester är fulla av svagheter, säger läsaren Jan Henrik Bakke.

Däcktester blåser upp små skillnader för stort. Det menar en norrman som är kritisk mot moderna däcktester. Hans svidande kritik har nu publicerats på tidningen Motors hemsida.
– Mätresultaten verkar vara mycket exakta, med bromssträckor på närmaste centimeter och tider på tiondels (och i vissa fall hundradels) sekund, säger Jan Henrik Bakke.

Den norska vardagsprofessorn har nagelfarit tidningen Motors däcktester. Han säger sig ha varit mycket grundlig. Och Jan Henrik har kommit fram till att däcktesterna är fullständigt förvirrande.
– Det bästa däcket har en bromssträcka på 11,13 meter, det sämsta 11,82 meter. Med andra ord har det en 69 cm längre bromssträcka, en skillnad på sex procent.

Jan Henrik menar att Motors grafik är missvisande som visar överdrivet stora skillnader.

Om man tittar på däcktestets grafik ser det ut som om det är en avgrundsdjup skillnad mellan bästa och sämsta däcket. När det egentligen bara skiljer 69 centimeter. Det här gör Jan Henrik Bakke fly tossig.
– I grafiken ser det ut som att det sämsta däcket har en bromssträcka som är fem till sex gånger längre än det bästa däcket. Anledningen är att x-axeln inte går från noll till tolv meter, utan från elva till tolv meter, så den lilla skillnaden ser extremt stor ut.

Även förbrukningen mäts när man genomför ett däcktest. Sedan rankas däcken från ett till fem. Det här tycker Jan Henrik Bakke är fullständigt vansinnigt. Skillnaden mellan bästa och sämsta däcket är bara fyra deciliter på tio mil.
– Här är skillnaden 0,4 liter/100 km mellan de bästa och sämsta däcken i dubbdäcksklassen. Det är en skillnad på 6,3 procent. Alla däck borde därför ha fått fem poäng, eftersom detta steg på skalan sträcker sig från 80 till 100 procent i den femgradiga skala som Motor använder.

Jan Henrik Bakke får publicera sin kritik som en insändare i tidningen. Det gör honom glad. Han har tidigare år försökt få gehör för sina idéer. Då har Motors redaktionsledning valt att inte publicera honom.
– Jag skickade in en kritisk artikel förra året, som tidningen inte accepterade, säger han.

Tidningen Motor svarar på kritiken

Den norska Tidningen Motor är en del av motororganisationen NAF. De har ett gediget rykte sedan länge. Där tar man kritiken på allvar och försöker att svara Jan Henrik Bakke.
– Det är sant att poängsystemet som används förstärker och framhäver skillnaderna. Bakke anser att skillnaderna är mycket mindre än vad grafiken ger intryck av. Vi anser att det är en del av poängen att visa skillnader när vi gör en jämförelse som denna, säger Peter Raaum, chefredaktör på Tidningen Motor.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt