Vändningen: Därför ska Volvo ha fler kinesiska delar

Volvos vändning – nu ska bilarna få fler kinesiska delar. 
– Andra säger att Kina är fienden som kommer in och gör livet svårt för oss, men vår koppling till Geely är en styrka. De är inte bara konkurrenter, utan också en partner, säger vd Håkan Samuelsson till Dagens Industri.

Under sparkade vd:n Jim Rowan skulle Volvo Cars satsa mer på egna lösningar. Men efter att han fick sparken har nygamla vd:n Håkan Samuelsson gjort en tvärvändning. Nu ska samarbetet med kinesiska Geelygruppen som är huvudägare i Volvo Cars öka. Nu förklarar de strategin för Dagens Industri. 

– Vi har hyperkonkurrens och det kommer att bli värre. Kineserna kommer att ta ett stort bett av marknaden, vilket gör det trångt för övriga. Andra säger att Kina är fienden som kommer in och gör livet svårt för oss, men vår koppling till Geely är en styrka. De är inte bara konkurrenter, utan också en partner, säger vd Håkan Samuelsson till Dagens Industri. 

Enligt kommersielle chefen Erik Severinsson kan den kinesiska teknologin ge otrolig snabbhet och innovationer som de kan använda.

Volvo hoppas behålla sin svenska särart, men toppcheferna tror att den kinesiska teknologin kan ge dem en konkurrensfördel. 
– Jag tror att det man ser i Kina, med den snabba teknologiska utvecklingen, gör att man måste vara nyfiken och öppen. Geely som bolag har också utvecklats mycket och det har en otrolig snabbhet och innovationer som jag tror att vi kan använda, säger Volvo Cars kommersiella chef Erik Severinson till DI. 

För de svenska jobben har det varit dåliga nyheter. Volvo Cars har genomfört ett stort sparprogram där 1000 anställda och 1000 konsulter i Sverige har fått lämna företaget. Många av dem är ingenjörer. 
– Det är oerhört ledsamt att så många behöver lämna företaget, säger Jörgen Olsson, klubbordförande för Unionen till SVT.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt