Toyota solid state

Toyota: Vårt nya batteri till elbilar håller i 40 år

Toyota revolutionerar elbilsvärlden med nytt solid-state-batteri. Batteriet har rekordlång livslängd – på 40 år. Batteriet väntas nå marknaden 2027.
– Om ett nuvarande litiumjonbatteri har en livslängd på 10 år, kommer vårt nya solid-state-batteri hålla 40 år, säger Toyotachefen Keiji Kaita.

Toyota har länge varit skeptiska till elbilar och har aldrig sett dem som en mirakellösning som helt kan ersätta förbränningsmotorer. Men nu har dock Toyotas ingenjörer gjort konkreta framsteg med nytt solid state-batteri. Nyligen meddelade ingenjörer på Toyota att deras nya batteri är i ett moget stadium, och kan lanseras officiellt redan 2027. Batteriets största styrka? En livslängd på hela 40 år.

Nyheten meddelades av Keiji Kaita, chef för Toyotas Advanced Carbon Neutral Technologies Development Center, som leder utvecklingen av företagets nya solid-state-batterier. På Japan Mobility Show berättade han för Car Expert och andra journalister:
– Toyotas batterier kommer att hålla fyra gånger längre än dagens. Om ett nuvarande litiumjonbatteri har en livslängd på 10 år, kommer vårt nya solid-state-batteri hålla 40 år och behålla 90 % kapacitet vid slutet, berättade Keiji Kaita.

Toyotas solid-state-batterier kommer att hålla fyra gånger längre än dagens elbilsbatterier, förklarar Toyotachefen. Arkivbild

Toyota har satsat på en snabb och smidig laddningseffekt, men utan att försöka slå något rekord på fronten. Istället har företaget lagt extra krut på batteriets extremt långa livslängd.
– Med en sådan livslängd kan vi enkelt sätta batteriet i Toyotamodeller kända för exemplariskt pålitlighet, som folk behåller i 20–40 år eller längre, fortsatte Keiji Kaita.

Ingenjören säger att batterierna är designade för att kunna bytas ut efter 40 år relativt enkelt, vilket ytterligare minskar miljöpåverkan. Initialt kommer batterierna vara något dyrare, men kostnaden väntas sjunka med ökad produktion. Toyota planerar förhandsvisning av batterierna 2026, och officiell lansering 2027. Denna utveckling markerar ett viktigt steg mot Toyotas mål att lansera konkurrenskraftiga solid-state-batterier.

Så här arbetar Toyota med solid-state-batterierna

Solid-state-batterier skiljer sig från dagens batterier genom att de använder ett fast elektrolyt istället för vätska eller gel. Det fasta elektrolytet behåller sina egenskaper både vid hög effekt och kyla. Det förhindrar också avlagringar som kan försämra prestandan och gör det möjligt att ladda och använda batteriet med högre effekt, enligt Piata Auto.

Eftersom batteriet inte bryts ner på samma sätt som traditionella batterier blir det teoretiskt mer långlivat. Den fasta elektrolyten gör också att batteriet kan byggas mer kompakt och med högre energitäthet. Toyota har dock valt att prioritera lång livslängd framför maximal effekt eller snabb laddning.

Katoden är en av de viktigaste komponenterna i batteriet eftersom den lagrar litiumjoner under laddning och urladdning, och kvaliteten påverkar både batteriets livslängd och effektivitet. För att tillverka solid-state-batterier samarbetar Toyota med Sumitomo, som har stor erfarenhet av katodproduktion. Tillsammans har de tagit fram den bästa sammansättningen för att ge batterierna hög energitäthet och lägre produktionskostnad.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt