Trafikfaran ska bort – nu ändras reglerna. Nya bilar får inte längre får köra med släckta bakljus under dagtid, avslöjar Vi Bilägare.
Bilar som kör med släckta bakljus i gryning, skymning och dimma har blivit ett stort trafiksäkerhetsproblem. EU-regler med så kallad DRL (Daytime Running Light) har gjort att bilar har ljusautomatik som släcker bakljusen. Ofta har de inte tänts i dåliga siktförhållanden.
Trafikpolisen Joakim Abrahamsson är en av de som rasat mot bilarna och bilister som missar att tända halvljuset.
– Man kan inte lita på det. Om du kör med släckta bakljus i dimma finns det risk att någon kommer och kör in i dig bakifrån. Tänk om man då kommer ut i ett mötande körfält, där kommer det en timmerbil, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson till Carup.

Men nu sker en ändring, avslöjar Vi Bilägare. EU ändrar reglerna. Nu måste nya bilar ha både varselljus och positionsljus tända även i dagsljus. Förändringen gäller alla nya bilmodeller som blir typgodkända från och med den 22 september 2024. Förändringen har skett i tysthet utan att EU gått ut och informerat.
Förändringen innebär att nya bilar kommer ha tända bakljus även i dagsljus. De nya reglerna säger att bakljusen ska vara tända vid ljus mellan 1000 och 7000 lux. I praktiken innebär de att de alltid är tända, då 7000 lux motsvarar en ljus och molnig dag. Under 1000 lux måste bilen ha halvljuset tänt.
Bilar som är typgodkända innan 22 september 2024 kan dock fortsätta att köra med släckta bakljus. Men det finns förslag om inga bilar alls ska få säljas med släckta bakljus efter 2027, uppger Vi Bilägare. De gamla reglerna har spelat ut sin roll. Tanken var att de skulle spara energi, men med moderna LED-lampor är besparingen i princip obefintlig.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















