Ny däcklag gäller från i dag: ”Vi gör kontroller”

Första dagen för nya däcklagen. Samtidigt kommer larmrapport. 
– Det kommer att bli stickprovskontroller, säger trafikpolisen Petter Magnusson.

I dag träder nya däcklagen i kraft. Nu måste alla lastbilar och tunga fordon över 3,5 ton använda vinterdäck även om det inte råder vinterväglag.
– Lastbilarna är ett stort bekymmer och vi ser att många inte följer reglerna, säger Joakim Abrahamsson, trafikpolis i Helsingborg.

Han arbetar vid problemets epicentrum. Mängder med utländska lastbilar körs av färjorna i Skåne varje dag. Sedan fortsätter de norrut. Polisen står ofta längs de stora Europavägarna och gör kontroller.
– Det är väldigt vanligt att utländska lastbilar struntar i vinterdäck. Nu blir det fullt möjligt att vi kommer att göra kontroller vid gränsen, säger Joakim Abrahamsson.

Euromaster kontrollerade däcken på 112 lastbilar och fann alarmerande brister.

Larmrapport om däck

Nyligen gjorde Euromaster och Circle K en stor undersökning. Man testade 112 lastbilar på olika platser i landet. Resultatet visade att 31 procent var i behov av service på minst ett däck. Dessutom hade tolv procent av fordonen sådana brister på däcken att det var farligt.
– Vår ambition är att stötta branschen i arbetet för säkrare och hållbara transporter. Genom de här kontrollerna vill vi öka medvetenheten om att regelbunden översyn och underhåll av däck har stor påverkan på både trafiksäkerhet, driftsekonomi och miljö, säger Jonas Odqvist, vd för Euromaster.

Situationen var betydligt mer akut i södra Sverige. Dit kommer utländska förare utan vinterdäck under den kalla årstiden. Många utländska åkerier är också mindre nogräknade med säkerheten.
– Om man inte har vinterdäck får man inte köra i Sverige, säger Joakim Abrahamsson.

Den nya lagen kommer att ställa högst krav på polisen i Skåne och de sydligaste landskapen. Där det är nära färjelägen och Öresundsbron är antalet olagliga ekipage störst. 
– Vi har inte hört så mycket om den ännu. Men eftersom det är en ny lag så kommer det säkert att bli kontroller. Sedan är det ett större bekymmer i södra Sverige, säger Petter Magnusson. 

Branschen jublar

Åkeribranschen är positiv till den nya lagen. 
– Det väller in tusentals lastbilar från kontinenten varje dag. Om det blir snöfall och vägarna inte röjs kommer det att bli stopp i trafiken. Förra vintern fick man inte loss plogbilarna förrän det var helt stopp i trafiken, säger Ulric Långström, samhällspolitisk chef på Svensk åkerinäring.

Euromaster och Circle K är däremot kritiska till myndigheterna. Enligt dem har man bara stiftat en lag för att sedan inte gå ut med tillräcklig information. 
– De nya reglerna har kommunicerats sent och med flera uppdateringar från Transportstyrelsen. Det har skapat osäkerhet bland både förare och åkerier, och vi ser ett tydligt behov av mer samlad och tydlig information, säger Jonas Odqvist.

Polisen har länge efterfrågat strängare regler för lastbilar och åkerier.
– Det väller in tusentals lastbilar från kontinenten varje dag. Om det blir snöfall och vägarna inte röjs kommer det att bli stopp i trafiken. Förra vintern fick man inte loss plogbilarna förrän det var helt stopp i trafiken, säger Ulric Långström.

FAKTA: SAMMANFATTNING AV DE NYA REGLERNA 

  • Tunga fordon över 3,5 ton – inklusive lastbilar, bussar och släpvagnar till dessa fordon – måste vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 10 november till 10 april, oavsett om vinterväglag råder eller inte.
  • Mönsterdjupet ska vara minst 5 millimeter för alla däck på tunga lastbilar och bussar under perioden 10 november till 10 april. För släpvagnar kopplade till sådana fordon gäller minst 1,6 millimeter mönsterdjup.
    Källa: Transportstyrelsen

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt