Tvingas byta 5 av 12 moduler i batteriet: ”Mållös”

Flera av Volkswagens elbilsägare drabbas av batteriproblem. Den schweiziske youtubern Uzico har precis fått mardrömsbeskedet – och får inte ens köra hem bilen.
– Jag vet inte vad jag ska säga, jag är mållös, säger den förtvivlade Youtubern.

Volkswagens batteriproblem fortsätter att väcka ilska bland elbilsägare. Den schweiziske youtubern Uzico, som egentligen heter Dima, har tidigare slagit larm om skyhöga reparationskostnader för sin ID.4. Nu berättar Dima om nästa kapitel i historien.
– Jag fick precis beskedet. Det handlar inte om en eller två moduler – utan tre, och totalt fem av tolv ska bytas. Jag vet inte vad jag ska säga, jag är rätt mållös, säger han i sin senaste video.

Bilen står nu kvar på verkstaden i Zürich, och han har förbjudits att köra den innan reparationerna är klara. Enligt Dima försökte han be verkstaden kontakta Volkswagen centralt för att byta hela batteriet. Men svaret blev nej.
– Jag bad dem fråga VW om de kunde byta hela batteriet, men de tror inte att jag får igenom det, säger han.

Han berättar också att han inte får någon lånebil under tiden, utan tvingas ta spårvagnen hem. Händelsen har väckt starka reaktioner på nätet. Dima tror själv att detta kan bli nästa stora skandal för VW.
– Jag tror att det här kan bli Volkswagens nästa dieselgate, har Dima tidigare sagt.

Bakgrunden är de allt vanligare rapporterna om havererade batterimoduler i Volkswagen ID.4, något som också drabbat svenska ägare. Fredrik Sundblad från Skurup fick ett kostnadsförslag på 153 000 kronor för att laga sin fyra år gamla bil. Varav nästan 86 000 kronor bara gällde en enda batterimodul.
– Jag tycker att det är helt orimligt. Man ska inte behöva åka på sådana reparationer efter bara några år, sa Fredrik till Carup.

Volkswagen försvarar sig med att det handlar om avancerade reparationer som kräver specialutbildad personal.
– Det är svårt för oss att i detalj kommentera det pris som kunden fått då en verkstad har fri prissättning och priset inkluderar såväl material som arbete. Att byta ut en eller flera batterimoduler är ett omfattande arbete som kräver både specialutbildning och avancerad utrustning, vilket naturligtvis påverkar kostnaden, säger Marcus Thomasfolk.

Dima själv försöker hålla humöret uppe trots att bilen nu står still.
– Jag får ta spårvagnen hem. Det här var tänkt att vara en resekanal, inte en teknikkanal – men nu rapporterar jag om mina problem med ID.4. Vi ses i nästa video, säger han med ett snett leende.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt