Mannen körde 100 000 mil med sin Golf – helt utan motorrenoveringar. Vad bör man egentligen undvika för att en bil ska hålla längre? Ägaren delar sina bästa tips.
Ägaren har kört en miljon kilometer med sin Volkswagen Golf 1.9 TDI, utan att motorn har renoverats en enda gång. En imponerande siffra, som har lett till han delat sina bästa tips med Auto Bild. De flesta av oss inte planerar att köra en miljon kilometer, men råden ändå värda att ta till. Om du sköter bilen så bra att den klarar en miljon kilometer, kommer den utan problem att hålla 100 000 eller 300 000 kilometer också. Det första tipset handlar om att undvika för högt varvtal.
Undvik höga varvtal när motorn är kall
Ägaren tycker att det är viktigt att inte köra med för höga varvtal när motorn är kall, och han börjar alltid lugnt. Han understryker också att man aldrig ska skjuta upp reparationer. Dessutom ser han alltid till att servicen görs i tid, och kör försiktigt för att undvika olyckor.
– Jag kör aldrig över 2 000 varv när motorn är kall, och aldrig över 2 500 när den är varm, sa han och fortsatte. Jag lagar allt som låter direkt.

Undvik korta körningar
En annan viktig regel är att undvika korta körsträckor. Ägaren berättar att 85 procent av hans resor var långa, vilket är vanligt bland bilar som har gått många mil. Kallstarter och körning med kall olja sliter mest på motorn. Långa körningar värmer upp motorn ordentligt, torkar kondens i avgassystemet och får fukten i oljan att avdunsta.
Välj originaldelar
Till sist rekommenderar han starkt att välja originaldelar om något behöver bytas, även om priset är högre. Hans erfarenhet visar att drivaxlarna i original höll 730 000 kilometer, men en reservdel från annat märke bara klarade 70 000. Samma sak med generatorn. Generatorn i original höll 830 000 kilometer, men nästkommande från annat märke höll bara 120 000. I detta fallet lönar det sig alltså lägga lite extra pengar på kvalitet.
– Originaldelarna är av högsta kvalitet, medan eftermarknadsdelar ofta fallerar, avslutade han.
Tipsen kan vara självklara för bilentusiaster, men de är värda att komma ihåg för alla som vill att bilen ska hålla länge. Så kör lugnt när motorn är kall, laga ljud och problem direkt, håll servicen i tid, undvik korta sträckor och välj originaldelar. Följ du dessa råden kan bilen förhoppningsvis få ett långt och relativt problemfritt liv, oavsett om den går på diesel eller bensin.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















