Bilhandlaren gick i konkurs med 14 miljoner i skulder. Men efter konkursen är flera bilar spårlöst försvunna.
Vinsterna var mycket små för företaget. Bara 106 000 kronor för 2021, och 410 000 kronor för 2022. Samtidigt växte skulderna på hög, och bakom kulisserna pågick en verksamhet som väckte alltmer uppmärksamhet för myndigheter. Den 1 mars i år hade skulderna totalt vuxit rejält, till nästan elva miljoner kronor.
Johan Halvarsson, konkursförvaltare på advokatfirman Lindahl, har nyligen lämnat sin konkursberättelse. Där framgår att huvudägaren avslutade verksamheten redan våren 2024. Trots det var bolaget fortfarande registrerat för många bilar när konkursen inleddes ett år senare. Men många av bilarna är spårlöst försvunna, än idag.
Nästan inga av bilarna har kunnat hittas. Ägaren säger själv att de flesta bilar såldes till köpare utomlands innan konkursen, och några har återfunnits i södra Europa. Verksamheten lades ner alltså våren 2024, men i september samma år registrerades bolaget på en ny adress. Men enligt Johan Halvarsson tycks dock ingen riktig verksamhet ha pågått där heller.
– Såvitt framkommit tycks inte någon verksamhet ha bedrivits på adressen, skriver Johan Halvarsson till Nerikes Allehanda.
Vid konkursen noterade Kronofogden att bolaget hade 41 ansökningar om betalningsförelägganden på totalt omkring tolv miljoner kronor, och flera försök att ta ut pengar hade misslyckats. Konkursbouppteckningen visar inga tillgångar, men däremot leverantörs- och skatteskulder på totalt drygt 14,5 miljoner kronor. Konkursförvaltaren menar att borgenärerna inte bör räkna med att få sina pengar tillbaka.
Vid en tidigare version av artikeln var vissa bilder och vissa uppgifter felaktigt sammanblandade från en annan konkurs, Carup ber om ursäkt för misstaget.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















