En ny tvåliters fyrcylindrig motor ger imponerande 324 hk och 450 Nm vridmoment. Turbomotorn är byggd på en helt ny design. Den ska ersätta V6 och V8 i nya Jeep.
Den nya Jeep Grand Cherokee 2026 kommer varken ha en V6 eller V8. Istället drivs av en liten 2,0-liters fyrcylindrig turbo som levererar 324 hk och 450 Nm vridmoment. Chefsingenjören Ashish Dubey försäkrar att motorn är tillräckligt stark för daglig körning tack vare avancerad teknik, som TJI och variabel turbo.
Motorn, som heter Hurricane 4, använder Stellantis “F1-inspirerade” Turbo Jet Ignition-system. Varje cylinder har en liten förkammare med eget tändstift som effektiviserar förbränningen. Ytterligare ett traditionellt tändstift kan aktiveras vid behov, och både direkt- och portinsprutning används för att optimera effekt och bränsleförbrukning. Resultatet? Starkare och mer kontrollerad förbränning.
TJI gör att motorn kan anpassa förbränningen kontinuerligt, snarare än att växla mellan prestanda och effektivitet. Turbo med variabel geometri och aktiva skovlar ger exakt luftkontroll, och skapar upp till 2,4 bar boost. Stellantis uppger att motorn når 90 % av vridmomentet redan vid 2 600 rpm, vilket ger en jämn effektkurva.
Styrka för att hantera all denna turboladdning kommer från en en helt ny design, inte en vidareutveckling av Stellantis tidigare 2,0-liters fyror. Hurricane 4 har ett aluminiumblock i ett stycke, tjockare cylinderväggar och stora vev- och vevstakelager. Motorn är byggd för att hantera hög effekt och boostnivåer för att driva ett tungt SUV-chassi.


Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















