TEST: Jeeps nya laddhybrider har läskigt bra terrängegenskaper

MILANO. En laddbar miljövänlig bil som klarar tuff terräng utan att ruinera dig. 
Med Jeeps nya laddhybrider Renegade 4xe och Compass 4xe blir den åtråvärda kombinationen verklighet. 

CarUp har testat vad de nya Jeeparna går för – terrängegenskaperna är rent av läskigt bra. 

Den som har velat vara miljövänlig och ge sig ut på tuffa äventyr på oländiga vägar har fått lägga upp en smärre förmögenhet på sin laddhybrid och blicka mot de brittiska öarna. Ja, läs Land Rover. Och andra fyrhjulsdrivna laddhybrid-suv:ar har haft en fyrhjulsdrift som varit rena skämtet.  Fram tills nu. För Jeep börjar nu sälja sina populära terräng-suv:ar Renegade 4xe och Compass 4xe som laddhybrider. 

Båda bilarna byggs i Melfifabriken i Basilicata I Italien och känns anpassade för europeiska bilköpare. De läckra karosserna kanske kan få dig att tro att det mest handlar om discojeepar som inte klarar tuffa tag. Men en tur på Jeeps lösa grusslinga och terrängtestbana på testanläggningen Balocco Proving Ground i Italien visar att inget kunde vara mer fel. Både Compass och Renegade klättrar som de värsta bergsgetterna över branta stup, sluttningar och lerhål. Med den elektriska lågväxeln och ”Rock”-läget inlagt klarar de här bilarna det mesta du kan råka ut för. Jag var kaxig när jag åkte ut på terrängbanan, men bilen är så bra att den klättrar över läskigt branta stup. Sista biten över kammen var så läskig att jag blundade en kort sekund – så bra är fyrhjulsdriften. 

På grusvägen gör antispinnsystemet i kombination med fyrhjulsdriften att det verkar omöjligt att köra av. 

Hemligheten stavas enligt Jeep ”Powerloop” och gör att fyrhjulsdriften finns tillgänglig hela tiden och inte bara vid hjulspinn. Rent tekniskt är det en elmotor som driver bakhjulen, men ingenjörerna har jobbat hårt med kraftfördelningen. Dessutom finns en elmotor kopplad till bensinmotorn som gör att bakhjulen aldrig blir störmlösa.  Det här är lite av en ny biltyp som saknats i Sverige, en överkomlig laddhybrid med högst kompetenta terrängegenskaper. 

Men de nya laddhybriderna kan mer än att klättra i berg och lera. Vi tar ut den större suv:en Compass på motorvägen och med en kombinerad drivlina på 240 hk är den ett sant nöje att ratta på den italienska autostradan. Riktigt tystgående trots att vi hakar på en snabbgående Maserati Levante. Över 130 km/h hoppar bensinfyran i gång. När vi svänger upp de slingrande serpentinerna upp för Alperna briljerar chassit, och den extra vikten från batteriet märks inte nämnvärt.  Men det är gott om cyklister och det gäller att vara på sin vakt när vi tar oss upp för alpsluttningen. 

Stadskörning fungerar också bra med Compass. Den har ett batteri på 11,4 kWh och elmotorn på 60 hk ska. ge en räckvidd på 50 km. Riktigt så långt kommer inte vi, men längre än Volvos suv:ar går den faktiskt. Du sitter högt och med bra utsikt i Compass, en klar fördel när du ska navigera i trånga italienska byar och på knixiga kullerstensgator.

Utrymmena är väl tilltagna både baksätet och kofferten på Jeep Compass, väl i nivå med storsäljaren Volvo XC60. Inredningen har fått sig en liten uppfräschning med nya klädslar och uppdaterade infotainmentsystem. Men det är trots allt här vi hittar en bilens få svagheter. Instrumenteringen upplevs som lite rörig trots en stor pekskärm i mitten. Det är gott om knappar och det finns två analoga mätare i instrumentklustret. Ingen av dem är hastighetsmätaren, den visas digitalt med ganska små siffror. Vi gillar att det finns knappar kvar, men här märks det att modellen inte är purfärsk.

Den mindre Jeep Renegade delar drivlina med storebror Compass, och chassit och drivlinan känns lika fint, även om det förstås märks att den är lite nättare. När det går undan runt kurvor och över gupp och ojämnheter märks det att karossen är riktigt vridstyv. Vi testar Compass ordentligt runt terrängbanan och vi törs lova att de allra flesta kunder inte kommer att utforska gränserna för terrängförmågan. Vi hinner inte testa Renegade lika grundligt på motorväg, bergsvägar och stadstrafik som sin större broder. Men det vi hinner känna lovar gott och bilen håller hög standard trots att den har några år på nacken. Den aningen svagare drivlinan på 190 hk räcker bra, även om det inte är en raket. Men hey, det här är en miljöbil. 

Båda nya modellarna Renegade och Compass har en ny sexväxlad automatlåda med en rad inställningsmöjligheter. Lägena eAWD (4WD lock, 4WD low, Hill Descent Control med Auto, Snow, Mud & Sand och Rock – samt ett nytt sportläge, vilket är unikt för 4xe-modellerna. Vi tyckte att sportläget var aning bullrigt och föredrar helt klart auto vid landsvägskörning.  Vid tuff terrängkörning är det 4WD, Hill Desent control och Roc. som gäller.  

Compass interiör.

Även i Renegade känns det att inredningsdesingen är några år när du sitter bakom ratten och instrumenteringen. Utvecklingen har gått i en rasande fart när det gäller bilinteriörer de senaste åren och det finns samtidigt något befriande att Jeep inte är alltför digital. Men hey, det är ju en terrängbil och inte en tv-apparat…

Allra bäst passar Jeeps nya laddhybrider för den som ofta kör på äventyrliga underlag, till exempel jägare,  bönder, sportfiskare eller friluftsentusiaster. Men bilen fungerar även bra för de som bor i stan och terrängegenskaperna tycks inte ge bilen någon högre förbrukning av bensin. 

Priset i Sverige startar på 409 900 kr för Renegade laddhybrid. och 449 000 kr för storebror Compass. Sedan får du 25 000 kr från staten. Förmånsvärdena är inte satta än, men räkna med riktigt låg skatt, och. bilarna kan bli populära för de som behöver oömma tjänstebilar. Jeep Renegade och Compass är inte alls något dumt köp i den nya tappningen, modellen har funnits ett tag men står sig bra. 

Fakta Jeep Renegade 4xe och Jeep Compass 4xe

Priser: 

Compass 4xe
Limited 1,3 T4 190hp eAWD ATX 449 900
Trailhawk 1,3 T4 240hp eAWD ATX 489 900
S-Model 1,3 T4 240hp eAWD ATX 499 900

Renegade 4xe
Limited 1,3 T4 190hp eAWD ATX 409 900
Trailhawk 1,3 T4 240hp eAWD ATX 449 900
High Altitude 1,3 T4 240hp eAWD ATX 459 900

Motor: 1,3-liters turbobensinmotor med en elektrisk motor placerad mellan bakaxeln och som drivs av ett 11,4 kWh batteri som kan laddas under körning eller via ett externt eluttag. 1,3-liters turbomotorn levererar på egen hand 130 hk eller 180 hk, plus 60 hk som kommer ifrån elmotorn, vilket ger totalt 190 hk (Limited) eller 240 hk (Trailhawk och S). När det gäller vridmoment producerar elmotorn 250 Nm, medan förbränningsmotorn levererar 270 Nm.

Alla turbomotorer i den nya motorfamiljen har utrustats med den tredje generationens MultiAir-teknik. Förbränningseffektiviteten förbättras genom att ventillyft och tider justeras, men även genom att insugningsventilens öppning och stängning optimeras.

Växellåda: sexväxlad automatlåda.

Prestanda: Acceleration från 0 till 100 km/h på cirka 7,5 sekunder, toppfart på 130 km/t med eldrift och upp till 200 km/t med hybriddrift och starkaste drivlinan.

Räckvidd: Upp till 50 kilometer på enbart el. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester