Efter tio år gör Richard Hammond en känslosam återvändo till Top Gears bana – att köra Porsche 911 blev det självklara valet. Top Gear-stjärnan visar också upp sin enorma samling motorcyklar.
Uppdateringarna på 992.2-generationens 911 GT3 är små, åtminstone enligt Porsches måttstock. Man skulle kunna påstå att bara en riktig Porsche-entusiast kan märka de visuella förändringarna. Men låt dig inte luras. Den nya 911 GT3 är en fantastisk bil, något som Richard Hammond nyligen fick uppleva på egen hand.
Även om det har gått över tio år sedan Richard Hammond senast ledde ett avsnitt av Top Gear, blev han nyligen inbjuden till programmets testbana. Han insåg direkt att den uppdaterade GT3:an var rätt bil för uppdraget. När han körde på den berömda banan tog han samtidigt en njutbar tur tillbaka i minnena, och berättade om några av sina bästa stunder under Top Gear-dagarna. Och bara en dag senare delade han en video på sin extremt stora samling motorcyklar.

För Top Gear-fans är det som en resa tillbaka i tiden att se Hammond på Top Gears testbanan igen, på samma plats där teamet brukade göra sina tester. Under programmets storhetstid dolde han aldrig sin kärlek till Porsche 911, något som ofta retade både Jeremy Clarkson och James May. Men hans entusiasm för bilen var tydlig.
Och med åren har 911:ans prestanda, särskilt hos den banfokuserade GT-modellen, bara fortsatt att imponera. Den räknas fortfarande som en av de bästa sportbilarna som går att köra varje dag och som finns att köpa. Samtidigt, med tanke på de allt strängare utsläppsreglerna, blir 992.2 GT3:an ännu mer imponerande.
Istället för att använda turboladdning eller hybridteknik, som den nya 911 Turbo S, behåller GT3 sin välkända 4,0-liters naturligt sugande boxermotor. Effekten är densamma som på 992.1. 502 hk, även om Porsche fick sänka toppvridmomentet från 469 Nm till 449 Nm på grund av utsläppskrav. Motorn varvar fortfarande upp till 9 000 rpm. Och som Hammond själv förstod sedan innan – låter magiskt när den arbetar på högvarv.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















