Gör inte detta med dina hjulbultar. Expertens råd inför däckskiftet.
– Det räcker med att rengöra dem med en stålborste, säger Dennis Alexis från Swedish Tire & Rime Organization STRO.
Enligt däckbranschen skiftar nästan hälften av svenskarna fortfarande sina däck själv. Vid den här tiden på året ser man bilarna på uppfarten i villakvarteren. Bilägare som vill känna sig lite händiga och kanske spara en slant. De skiftar själva.
– Vi har gått ut med rekommendationer att man inte ska smörja bultarna/muttrarna. Istället ska man rengöra dem med en stålborste, säger Dennis Alexis.
Om bulten lossnar under färd är du illa ute. Däckbranschen har gjort noggranna vetenskapliga undersökningar. Resultatet av dessa är en rekommendation att ge blanka f-n i att smörja bultarna.
– Anledningen är att vi inte vill att bultarna ska gå av. Om man smörjer dem och sedan drar åt för hårt, då finns risken att de går sönder, säger Dennis Alexis.

Rekommendationen skapar debatt
Många blir upprörda av de här rekommendationerna. Traditionen sitter djupt som berget ute i landet. De flesta tycker om att smörja sina bultar. Däckbranschens råd går stick i stäv med sådant man lärt sig sedan den första Amazonen rullade på gatorna. Även en forskare på skruvförband är tveksam till deras benhårda råd.
– Ja därom tvistar de lärda, smörja eller inte smörja, säger Emil Asserholt på Lindesbergs Däckservice.
Enligt honom finns det inga absoluta sanningar. Istället ska man följa sitt förnuft. Om man är lite rostig och inte så kunnig. Då kan det vara bra att låta bli smörjan.
– Om det är lite rostigt så tycker jag att man kan smörja med en liten droppe olja. Det får inte vara för mycket och man måste dra åt med en momentnyckel för att det ska bli rätt moment, säger Emil.
Han har också tagit del av däckbranschens rekommendationer. Emil förstår vad de menar. Han håller med i mångt och mycket.
– Jag har läst en hel del om att man inte ska dra för mycket. Då går bulten av. Det handlar en del om erfarenhet. Om man inte är någon expert är det lättare att göra fel, säger Emil Asserholt.
Går lätt sönder
Bultarna verkar kanske hårda som berget. Egentligen är de ömtåliga och kan lätt gå sönder.
– Du måste ha rätt friktion i gängorna när du momentdrar, annars är det lätt hänt att du sträcker bulten och den går av, säger Emil.
Han ger alla hemmafixare ett gott råd.
– Om du inte har en momentnyckel ska man inte smörja. Då är det väldigt svårt att veta hur hårt man drar åt bultarna. Sedan ska man alltid göra en efterkontroll, säger Emil.
Däckbranschen däremot är ganska benhård i sin ståndpunkt. De vill inte att folk ska blanda smörja och bultar vid däckskifte.
– Vi har gått ut med de här rekommendationerna för det stora flertalet som skiftar däck själva, smörj inte, rengör bultarna och om de är för rostiga köp nya. Det blir en billig livförsäkring, säger Dennis Alexis.
Smörja eller inte smörja – det är frågan. Till syvende och sist handlar det om hur mycket kunskap du har.
– Man måste bedöma saker från fall till fall. Jag förstår att det måste finnas allmänna rekommendationer, sedan blir det ibland en annan verklighet när man står i däckskiftet. En passat som rullat i fyra år kanske mår bra av lite smörja på hjulbultarna, men en bil som inte rullat så länge kan vara utan, säger Emil Asserholt.
Så gör du däckbytet och kontrollerar bultarna rätt
1.Ta bort bultarna/muttrarna och avlägsna det gamla hjulet.
2.För både det gamla och det nya hjulet samt fordonet: Rengör och inspektera alla kontakt ytor, gängor (och i förekommande fall: adaptrar) med avseende på slitage, skador och överdriven korrosion.
3.Byt ut skadade,slitna och kraftigt korroderade delar.
4.Smörj inte gängorna eller ytorna före montering.(Anledningen är att det på personbilar då finns en stor risk att bulten/muttern dras förbi materialets sträckgräns, vilket leder till skador på gängorna och en sämre åtsittande bult/mutter som följd.)
5.Se till att bultarna/muttrarna passar fälgen (konisk/rundad/platt).
6.Montera det nya hjulet och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster(korsvis) till ett måttligt vridmoment, långt under det rekommenderade vridmomentet och kontrollera att hjulet sitter tätt och plant på navet.
7.Använd en korrekt justerad momentnyckel och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till det vridmoment som rekommenderas av fordonstillverkaren.
8.Extra viktigt! Efter 5 till 10 mils körning är det dags att kontrollera att bultarna/muttrarna sitter korrekt, enligt det föregående steget. Se till att de är åtdragna med rätt vridmoment, du behöver då inte dra mer.
Källa: STRO
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















