Ett stort svenskt åkeri har gått i konkurs. Bolaget omsatte nästan 240 miljoner kronor. De knäcktes av Northvolt.
– Vi har försökt att hantera bortfallet men vår ryggsäck blev allt för tung att bära, skriver åkeriet.
Logs Logistics har de senaste åren vuxit kraftigt och hanterat transporter åt tungviktare som LKAB, SSAB, DB Schenker och Wibax. De har specialiserat sig på intermodala transporter som är en kombination av väg och järnväg. Åkeriet har byggt upp lager- och logistiklösningar för både små och stora företag. I sitt senaste årsbokslut omsatte man 236 miljoner kronor och hade 43 anställda. Men den 20 oktober begärdes företaget i konkurs.
– 2025 har varit ett turbulent år där vår näst största kund, Northvolt, först ställde in betalningarna och sedan även gick i konkurs. Vi har försökt att hantera bortfallet men vår ryggsäck blev allt för tung att bära, vilket innebär att det tidigare LOGS-bolaget i dag har begärts i konkurs, skriver företaget i ett uttalande.


Logs hade satsat stort på att möta batteritillvarken Northvolts behov i Borlänge och Skellefteå. Man ansökte om att utöka lagringskapaciteten från 15 000 till 20 000 ton kemikalier, inklusive borsyra och planerade verksamhet dygnet runt. Omsättningen ökade också snabbt de senaste åren.
Från 154 miljoner kronor 2022 till 219 miljoner 2023, för att under 2024 nå nästan 236 miljoner. Vinsten blev däremot bara 440 kronor i det senaste bokslutet. Och när det enorma batteriprojektet Northvolt inte längre kunde betala sina skulder blev 124 miljoner kronor borta och konkursen ett faktum även för Logs Logistics AB.

Ulric Långberg är samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag. Han kan inte uttala sig specifikt om detta fall men berättar om de små marginalerna.
– Det som gör det oroväckande är att marginalerna är så små. Plötsliga förändringar hos kunder kan få stora åkerier att hamna i svårigheter och det är ju obehagligt.
Långberg säger att mycket handlar om att marginalerna är små i många företag. Den minsta tillväxt som sker görs ofta med lånade pengar. För stora företag kan det bli känsligt när vinsten – det som egentligen ska täcka företagets behov – är liten jämfört med omsättningen. Han påpekar att marginalerna är så små att det räcker med att man tappar en viktig kund för att det ska bli problem.
– Samtidigt kan man vara bunden av leasingavtal och andra åtaganden, vilket gör det svårt att snabbt frigöra pengar när situationen förändras. Jag kan inte uttala mig om just det här fallet, men det är vanligt att företag som växt mycket under flera år har gjort det med lånade pengar. Då blir det svårt att backa när tiderna förändras, säger Långberg.
Och han bekymras över att konkurserna dyker upp i olika segment.
– Hade det handlat om lågkonjunktur inom byggsektorn, där det byggs få bostäder, skulle det vara mer förutsägbart. Men nu sker det lite här och var, säger Ulric Långberg.
Logs Logistics har i ett pressmeddelande berättar nu vad som väntar härnäst för företaget. Verksamheten fortsätter under ett nytt namn med extern finansiering och planer på en omstart. Och man satsar även på det som blev deras näst största kunds fall – den gröna omställningen.
– Vår ambition att medverka till en grön omställning av transportbranschen har inte förändrats. Då vi i övrigt har en livskraftig verksamhet har vi beslutat att göra en omstart. En extern finansiering kommer att tillföra det kapital och de garantier som behövs, vilket ger oss en stabil grund att stå på. Tillsammans med våra kunder och leverantörer fortsätter vi nu resan mot ett fossilfritt transportsystem i norra Europa, skriver bolaget.
Carup har sökt konkursförvaltaren och bolagets ledning.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.