Toyota, världens största biltillverkare, sålde bara 18 elbilar hemma i Japan på en hel månad. Det annars så högteknologiska landet halkar efter på elbilsmarknaden. Billig bensin, brist på laddinfrastruktur och få statliga incitament håller tillbaka efterfrågan.
Under augusti sålde Toyota, världens största biltillverkare, drygt 17 000 elbilar globalt. Men i Japan – Toyotas hemmamarknad – var försäljningen katastrofala 18 bilar. Även globalt är Toyotakoncernens elbilsförsäljning låg. I Sverige har det under 2025 registrerats 700 elektriska Toyota och 100 Lexus. Globalt har Toyota, inklusive Lexus, sålt 117 000 elbilar hittills i år. Det är en bråkdel av konkurrenternas försäljningssiffror. Kinesiska BYD säljer över en miljon elbilar per kvartal, och Tesla runt en halv miljon.
Toyota är inte ensamt om att ha det tufft i Japan. Elbilar står för bara tre procent av nybilsförsäljningen i landet. En viktig orsak är billig bensin – omkring 12 kronor litern – samt brist på laddinfrastruktur och få statliga incitament. Inte ens BYD har lyckats. Sedan märket lanserades i Japan 2023 har man bara sålt 5 300 bilar.

Samtidigt går det desto bättre för Toyotas hybrider, en drivlina som Toyota kommit att förknippas med. Försäljningen har ökat nästan 10 procent i Japan i år, med över 600 000 sålda bilar. Globalt har 2,3 miljoner Toyotahybrider sålts hittills under 2025.
Trots trögheten spår analytiker att elbilsmarknaden i Japan kommer att växa. En avgörande roll väntas de populära kei cars få – ultrakompakta minibilar framtagna för trånga trafikmiljöer. BYD:s första eldrivna kei car lanseras snart och kan bli startskottet för en ny era på den japanska elbilsmarknaden.
Källa: https://electrek.co/2025/09/30/toyota-sold-18-evs-in-home-market-last-month/
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.