Hon köpte sin begagnade bil i mörker. När dagsljuset grydde upptäcktes rostskador som bilhandlaren inte nämnt. Ärendet togs till ARN, som nu har gett svar.
I september 2024 köpte en kvinna från södra Sverige en begagnad Volkswagen Golf 2018 från en bilfirma i Dalarna, uppger Dala-Demokraten. Hon körde en fyra timmar lång bilresa till bilhandlaren, och när hon väl kommit fram var det mörkt ute. Och det var hennes första inspektion av bilen i verkligheten. Kvinnan litade på bilhandlaren, som försäkrade att bilen var felfri. Och hon var glad över sitt nya köp.
Men det tog bara några veckor, sedan upptäckte hon rost på bilen. Något som varken syntes i annonsen eller nämnts av säljaren. Att fixa rosten skulle kosta henne ungefär 11 700 kronor. Kvinnan vände sig till bilfirman. Hon krävde att de antingen skulle betala för reparationen eller låta henne lämna tillbaka bilen. Och anledningen var enkel. Hon menade att rosten inte kunde ha dykt upp under den korta tid hon hade haft bilen.
Men bilhandlaren nekade allt – både att stå för reparationer och att lämna tillbaka bilen. De svarade att de följt alla regler, samt att bilen sålts som ett reparationsobjekt utan någon garanti, och att kvinnan hade godkänt bilens skick när hon hämtade den. Tvisten fortsatte, och ledde till ett ärende i Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som nu fattat ett beslut i ärendet.
Och de ger rätt till bilhandlaren. Nämnden skriver att köparen måste bevisa att bilen har ett “köprättsligt fel”. Vid köp av begagnad bil måste köparen ha realistiska förväntningar utifrån bilens ålder, pris och körsträcka. Enligt ARN är yttre skador som rost och repor något en köpare normalt kan upptäcka själv, även utan specialistkunskaper. De underlag kvinnan skickade in, en närbild på rosten vid ett hjul, ansågs inte tillräckliga för att fastställa ett fel. Nu är kvinnanas krav avslaget, och beslutet kan inte överklagas. Kvinnan får köra vidare med en rostskadad bil, eller hosta upp nästan 12 000 kronor extra.
FOTNOT: Stora bilden ovan är en arkivbild och visar inte den aktuella bilen.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.