Nytt superbatteri: Koenigseggs geniala innovation

Nytt svenskt superbatteri kan ge elbilar längre räckvidd – och sänka vikten hos hyperbilar. Christian von Koenigsegg bakom genialt patent.
– Utformningen gör att utrymmet kan utnyttjas mer effektivt än i traditionella batterimoduler, uppger Koenigsegg. 

Nya elbilar får allt längre räckvidd genom att batteripaketen utnyttjas bättre. Nyligen presenterade BMW en elbil som har en räckvidd på 80 mil med litiumjonbatterier. Men fortfarande finns mycket att göra, utan att behöva gå över till de oprövade solid state-batterierna. Nu kommer svenska Koenigsegg med ett genialt patent som kan ge elbilar betydligt bättre räckvidd. 

Genom smarta innovationer kan öka packningsgraden i batteripaket som sätts in i elbilar och hybridbilar. Uppfinningen kan ge Koenigseggs hyperbilar lättare batterier – men öppnar också för elbilar med längre räckvidd. Ett stort problem idag är att batteripaketen både utvecklar värme och att batterierna kan svälla. Det gör att de både måste ha ett kylsystem och tunga ramar och system som håller dem under tryck. Detta gör batteripaketen mycket tyngre.
– En utmaning i moduldesignen i batterier är att ge tillräcklig mekanisk stabilitet samtidigt som vikt och komplexitet i material hålls nere, skriver Koenigsegg. 

Koenigseggs nya patent visar hur de lyckats integrera både kylning och tryck på en och samma gång. Det skapar möjligheter för lättare batterier och längre räckvidd. Det gör att flera tunga komponenter i ett batteripaket kan tas bort.

Koenigsegg har löst problemet genom att skapa ett nytt lättare batteripaket, som både kan kyla och hålla batterierna under tryck. Genom ett ny lättare konstruktion av ramen kan de hantera svällningen på ett bättre sätt utan tunga pressramar. Dessutom har de integrerat kylningen i den stödjande strukturen så att den både kyler batterierna och håller dem under tryck. 
– Den stödjande strukturen omfattar dessutom integrerade kylkanaler som är anordnade för att ge direkt termisk kontakt längs cellernas sidor, vilket därigenom förbättrar värmeavledningen, uppger Koenigsegg i patentet. 

Koenigsegg använder ett ”kompositbaserat sandwichskal” för att tillverka de nya strukturerna i batterierna. Där integrerar de både bärande struktur mot cellsvällning, elektrisk isolering och integrerade kylkanaler, något som tidigare har krävt flera olika komponenter.  

Nya batteriet kan komma i hyperbilen Koenigsegg Gemera med 2300 hästkrafter.
Viktbesparingen kan bli betydande genom Koenigsegg innovativa konstruktion av batteripaketet.

Uppfinningen öppnar upp för lättare batteripaket och kan användas såväl i hyperbilar som i mer vardagliga elbilar. Koenigsegg anger inte hur mycket packningsgraden kan förbättras. Men utifrån skisser i patentet är det inte orimligt att tro att en betydande förbättring kan ske. Det skulle kunna göra att en elbil som idag går 80 mil kan komma över 90 mil. Och för en hyperbil med hybriddrift kan många viktiga kilon kapas bort. 

– Genom att minska behovet av skrymmande kompressionselement uppnår modulens konstruktion högre energitäthet på packnivå och underlättar enklare integration i en fordonsplattform, skriver Koenigsegg. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt