Svenska ingenjörens trick för elbilen hyllas internationellt i världspressen. Men Volkswagen varnar.
– Att ansluta externa komponenter till bilens batterihanteringssystem kan påverka bilens elsystem och säkerhet, säger Volkswagens kommunikationschef.
Tidigare har elbilar från Volkswagen, Skoda och Cupra, tillverkade mellan 2021 och början av 2024, inte kunnat förvärma sitt högspänningsbatteri innan de kopplas in på en DC-snabbladdare. Det har gjort att laddningen tar lång tid när det är kallt ute, eftersom batteriet inte når sin idealtemperatur. Men den svenska säkerhetsingenjören Fredrik Gustafsson har hittat en lösning. Och hans trick har nu blivit en nyhet som hyllats runt hela världen.
Genom ett litet, specialbyggt kretskort som kan kopplas in i bilens batterihanteringssystem (BMS), kan ägare nu styra värmaren och kylvätskepumpen i bilarna. Resultatet? Batteriet når snabbt rätt temperatur, även när det är kallt ute. Delarna kostar runt 370-470 kronor (40–50 dollar), och hela systemet drivs enkelt via en USB-C-kabel. Gustafsson menar att bilen har alla nödvändiga säkerhetsfunktioner på plats för att förhindra skador, rapporterar amerikanska Inside EVs, som har uppmärksammat lösningen.
Men trots att tricket kan underlätta för många elbilsägare varnar Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen i Sverige, för lösningar. Han menar att Gustafssons trick kan innebära risker.
– Vi kan tyvärr inte garantera säkerhet eller funktionalitet för lösningar eller modifieringar som inte tillhandahålls eller godkänts av våra fabriker, säger han till Carup.
Gustafsson har även utvecklat en andra version som styrs via mobilapp, men den är fortfarande svår att massproducera. Även om metoden innebär vissa risker för garantin, hyllas lösningen internationellt som ett innovativt sätt att lösa ett problem som frustrerat många elbilsägare.
– Att ansluta externa komponenter till bilens batterihanteringssystem kan påverka bilens elsystem och säkerhet, och rekommenderas därför inte från vår sida. Modifieringar kan även påverka bilens garanti.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.